Så rustar tågtrafiken inför den kommande vintern – Tågoperatörerna välkomnar Per Unckels utredning som presenteras på Persontrafik 2010

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2010 15:36 CEST

Tågtrafiken har lärt sig av den föregående vinterns hårda slag mot järnvägen. Det menar Branschföreningen Tågoperatörerna som välkomnar regeringens utredning av vinterns störningar. Resultaten av utredningen presenteras av Per Unckel, landshövding i Stockholms län, på fackmässan Persontrafik 2010.

– De åtgärder som nu föreslås i utredningen är mycket intressanta för oss och våra medlemmar, men också ur ett bredare samhällsperspektiv då tågtrafiken är en självklar del i den nationella och regionala kollektivtrafiken, säger Peder Wadman, vd för Branschföreningen Tågoperatörerna.

Utredningen presenteras av Per Unckel torsdagen den 28 oktober på fackmässan Persontrafik 2010 som äger rum på Stockholmsmässan i Älvsjö. Jan Forsberg, vd för SJ AB, finns också på plats för att delta i diskussionen.

Branschföreningen Tågoperatörerna deltar för första gången som en av fem samverkansparter på fackmässan Persontrafik 2010. Övriga arrangörer är Svensk Kollektivtrafik, Svenska Taxiförbundet, Svenska Bussbranschens Riksförbund och Sveriges Kommuner och Landsting.

– Vår samverkan med de andra branschorganisationerna bäddar för en lovande utveckling av kollektivtrafiken. Persontrafik 2010 är en inspirerande arena dit alla inom kollektivtrafikbranschen kan komma för att utbyta erfarenheter, tankar och idéer, avslutar Peder Wadman.

Ytterligare information lämnas av:
Peder Wadman, vd för Branschföreningen Tågoperatörerna
E-post: peder.wadman@tagoperatorerna.se

Dan Ågren, projektledare Persontrafik 2010
E-post: dan.agren@persontrafik.se

Mer information om Persontrafik 2010 på webben: www.persontrafik.se

Om Persontrafik:
Persontrafik är en fackmässa för alla som är verksamma inom kollektivtrafiken. Nästa mässa arrangeras 26-28 oktober på Stockholmsmässan. Arrangör är Stockholmsmässan AB och Svenska Mässan Stiftelse i samarbete med Branschföreningen Tågoperatörerna, Svensk Kollektivtrafik, Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR), Svenska Taxiförbundet samt Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). I anslutning till mässan arrangeras en gemensam konferens som behandlar aktuella frågor inom kollektivtrafiken.

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.

Kommentarer (0)