Spotlight på framtidens arbetsplatser på WorkSpace Sweden

Spotlight på framtidens arbetsplatser på WorkSpace Sweden

Hur påverkar digitaliseringen morgondagens arbetsplats och hur kan företag och organisationer tillfredsställa de anställdas växande krav? Detta diskuteras under två dagar på WorkSpace Sweden, en konferens som nu arrangeras parallellt med Stockholm Furniture & Light Fair.

Nya beteendemönster kräver nya kompetenser. Medan företagen jagar innovativ arbetskraft från när och fjärran ökar de anställdas krav på arbetsplatsens utvecklingsmöjligheter och miljöer.
– Att vårt event arrangeras i samband med Stockholm Furniture & Light Fair är passande, konstaterar Tommie Cau, programansvarig och moderator på WorkSpace Sweden, en tvådagarskonferens om morgondagens arbetsplatser.
– Företag och organisationer står på tre ben, brukar vi säga: People, Solution and Space. People syftar på medarbetarna, ledarskapet och kulturen, Solutions på hur ny teknik appliceras, och Space på arbetsplatsens fysiska lokaler, på utformningen av rummen, på möblerna och belysningen. Så våra världar tangerar varandra.

Det är framförallt de senaste årens digitala revolution som sätter arbetsplatsen på hårda prov, menar han.
– Aldrig förr har ett nytt årtionde utmanat arbetsplatsen så mycket som 2020-talet gör. För att hänga med i konkurrensen behöver företagen bli mindre byråkratiska, ha större mångfald och, inte minst, skapa en atmosfär som främjar samarbete och kreativitet. Hur gör man det? Hur ser sådana arbetsplatser ut? Hur kan den nya tekniken hjälpa? Det är sådana frågor WorkSpace vill lyfta.”

Cecilia Nyberg, projektchef för Stockholm Furniture & Light Fair och WorkSpace Sweden, betraktar WorkSpace Sweden som ett självklart komplement till den växande möbel- och belysningsmässan.
– Då eventen kompletterar varandra innehållsmässigt ger de ett stort mervärde för både utställare och besökare. Vi har flera gemensamma målgrupper, bland andra arkitekter och inköpare för offentlig miljö. WorkSpace Swedens matiga konferensprogram, där beslutsfattare, HR-chefer och branschexperter ger handgripliga tips på hur en arbetsplats kan bli mer attraktiv, är ytterst relevant för flera målgrupper.

Bland årets talare märks:
Ishtar Touailat
, VD på Futuristas, utnämnd till Årets IT-kvinna, Årets innovationsängel och rankad som nummer fem på Veckans affärers lista över Sveriges supertalanger
Heléne Lidström, förändringsexpert och strategisk rådgivare, grundare av konsultfirman Healthy Business
Maria Bidegård, Projektansvarig för ICA:s omställning till aktivitetsbaserade kontor
Niklas Delmar, Engagemangsexpert och medgrundare av Hej Engagemang

För bilder på talarna, se Stockholmsmässans bildbank

WorkSpace Sweden 2020 i korthet:
Tre utställningsdagar, 4–6 februari
Två konferensdagar, 5–6 februari
En huvudscen för bredare inspiration och samtal
Tre break-out spår för ämnena People, Solutions och Space
Parallellt med Stockholm Furniture & Light Fair

För mer information besök www.stockholmfurniturefair.com eller kontakta:
Cecilia Nyberg, projektchef, +46 8 749 43 86, cecilia.nyberg@stockholmsmassan.se
Carolina Ekman, pressansvarig Stockholmsmässan, +46 479 41 35, carolina.ekman@stockholmsmassan.se

Stockholm Furniture & Light Fair är världens ledande event för skandinavisk möbel- och belysningsdesign. Här möter inhemska och internationella besökare det mest kompletta utbudet av skandinaviska möbler, kontor, design, textil, belysning och övrig inredning för såväl hem- som offentlig miljö.

Parallellt med Stockholm Furniture & Light Fair pågår även Stockholm Design Week. www.stockholmdesignweek.com