Termosen Accent från Sagaform vinnaren av designpriset Formex Formidable 2014

Termosen Accent från Sagaform vinnaren av designpriset Formex Formidable 2014

Det årliga designpriset Formex Formidable premierar och belönar intressant, kvalitativ och tidstypisk design. Vinnaren av jurybedömda Formex Formidable 2014 är termosen Accent från Sagaform, formgiven av Gustav Hallén. Folkets val, som är framröstad av allmänheten har gått till linnekollektionen Åkerlapp producerad av Växbo Lin i samarbete med Note Design Studio.

Formex Formidable 2014
Föremål: Termosen Accent
Designer: Gustav Hallén
Företag: Sagaform
Monter: B02:31

Juryns motivering: Det är detaljerna som gör det. Industridesignern Gustav Hallén sätter fokus på handtag och kork – och det stora designföretaget tar ett nytt grepp på kaffekannan. Det är snyggt gjort och ergonomiskt bra. Termosen Accent från Sagaform får utmärkelsen Formex Formidable 2014.

Folkets val
Föremål: Åkerlapp
Designer: Note Design Studio
Företag: Växbo Lin
Monter: B04:31

Åkerlapp är en limiterad kollektion linne producerad av Växbo Lin och formgiven av Note Design Studio. Åkerlapp har inspirerats av bondesamhällets vana att ta tillvara på, lappa och laga, och är ett möte mellan traditionellt hantverk och modern form.
Vinnarna presenteras i en utställning på entrétorget, EH:10.

Juryn 2014 består av Stefan Nilsson, trendexpert Designgalleriet, Dan Gordan, redaktör på Sköna Hem, Kerstin Wickman, professor i design- och konsthantverkshistoria, Anna Kraitz, designer och Kajsa Falck-Torlegård, Formex.

Tävlingen omfattar 20 nominerade föremål och för att bli nominerad måste produkten ska ha ställts ut på Formex vår eller höst 2014. Den ska vara ny för året, bedömas efter designhöjd och vara tidstypisk.

För mer information besök www.formex.se eller kontakta:
Christina Olsson, +46 8 749 44 28, christina.olsson@stockholmsmassan.se,
Catarina Oscarsson +46 8 749 43 66, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se

Formex arrangeras av Stockholmsmässan och äger rum två gånger per år. Mässan är Nordens ledande mötesplats för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration inom inredningsbranschen. Formex välkomnar 850 utställare, 23 000 fackbesökare och över 850 medierepresentanter.