Två dagar långsegling på båtmässan

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2003 08:58 CET

Nordens största långseglarsymposium. Sven "Lundin" Yrvind, Ebbe Gustavsson, Milo Dahlman och vår senaste långseglare Pia L´Obry är några av föreläsarna på Sveriges största träff om långfärdssegling. Den samlade kunskapen delar med sig av sina erfarenheter och på programmet står även meteorologi, båtkonstruktion, navigering och hur man mentalt förbereder sig för långa seglingar på oceaner och hav. Dokumentärfilm blir det också, "Önskeresan" av Göran Shildt. Symposiet hålls på båtmässan Allt för sjön den 6-7 mars 2004 på Stockholmsmässan. Det åttonde symposiet om långfärdssegling blir en upplevelse med bildvisning, berättelser och diskussioner från de stora blå vidderna. Hela den samlade svenska expertisen, samt några utländska föreläsare, finns på plats. Eldsjäl och initiativtagare är Lars Hässler som också berättar om sina många långseglingar bland annat i Medelhavet. - Syftet med symposiet är att lyfta fram långsegling och genom föredrag, intervjuer och paneldebatter bidra till ett kunskapsutbyte om långsegling för långseglare, både aktiva och drömmande, samt att skapa en kunskapsbank som vi alla kan dra nytta av, säger Lars Hässler. Ur programmet: * Upptäcksresanden Tim Severin (England) berättar om sin seglats1978 med oxhudsbåt i munken Brendans (600-talet e Kr) kölvatten till Amerika. Tim har, i likhet med Thor Heyerdahl, gjort åtskilliga "upptäckarseglatser" på världshaven, skrivit flera böcker och gjort filmer om bl a Sinbad sjöfararen och Odysseus. Kanske den sista stora 1900-tals äventyraren som ännu är i livet. * Presentation av långseglarveteraner och deras böcker. Möt flera av 1900-talets kända långseglare tillika författare. Tillfälle ges att köpa deras böcker. * Dokumentär om Göran Schildt och segelbåten Daphne. Göran är nestorn bland nordiska långseglare med sin böcker, bl a Önskeresan genom ett krigshärjat Europa 1948, I Odysseus kölvatten 1951, Solbåten uppför Nilen 1956 och Det gyllene skinnet 1964. * Christoph Rassy, ägaren/grundaren av Hallberg-Rassy, interjuvas om sitt liv, varvets framgång på världsmarknaden och den ultimata långfärdssegelbåten. * Pia L'Obry , som just genomfört solokappseglingen Transat 6.50, berättar om sin seglats till Grönland med bl a Ola Skinnarmo på en 47' segelbåt 2001. * Båtkonstruktören Håkan Södergren presenterar ett segelbåtskoncept med mycket nytänkande helt i 3D. Se hur moderna yacht designers jobbar! Håkan har bl a ritat Helmsmans båtarna och varit involverad i designen av Americas Cup- och Whitbreadbåtarna, bl a i samarbete med Sven "Windex" Ridder. * Medelhavet runt: Lars Hässler (Yrke:Världsomseglare) berättar om sin seglats med S/Y Jennifer 2001/02 runt Medelhavet, bl a Syrien, Libanon, Cypern och Tunisien. * Båtkonstruktören Rolf Modig och Milo Dahlman berättar om Milos nya 32' stålbåt som är under byggnad i Lettland. Båten skall specialutrustas för Milos framtida seglats till Antarktis. * Sven "Lundin" Yrvind (Bris) kåserar om sin nya bok: Konstruktören - En oceanseglares väg. * Segla i Kroatien: Ebbe Gustavsson har seglat och skrivit ett flertal böcker om Medelhavet; bl a Seglingar i Adriatiska havet, Segla i Medelhavet och Seglingar i antikens farvatten. Nu berättar han om Kroatiens segelparadis * Kommunikationer till sjöss: Iridium/Inmarsat/SSB/Globalstar. Göran Movitz, Sailors generalagent, informerar om alla moderna möjligheter för långseglare att hålla kontakt med hemlandet och varandra. * Världens sjökort. Pilotcharts/British Admirality/Digitala sjökort: Rolf Sundberg från Nautiska Magasinet och Leif Henriksson från Navship informerar. * Världsväder.TV4- meteorologen Anders Ljungkvist informerar om bl a cyklonsäsonger, passad- och monsunvindar, atlantiska låg- och högtryck och "the doldrums". * Långsegla själv eller delta i eskader/rally segling? ARC, ARC Europe, Rally Antigua, Blue Water Rally, Pacific Islands, Andaman Rally, Darwin-Ambon Rally, Oz-Med Rally, Muscet Cove-Vanuatu Rally. För- och nackdelar & kostnader/säkerhets aspekter. Lars Hässler informerar och visar bilder. * Vad kostar det att långsegla? Paneldebatt. Allt för sjön är nordens största båtmässa med cirka 125.000 besökare årligen. Stockholmsmässan AB står som arrangör för Allt för sjön i samarbete med Sweboat, Båtbranschens Riksförbund. www.alltforsjon.com Fakta Långseglarsymposiet 2004 är det åttonde symposiet sen starten 1993. Datum 6 - 7 mars 2004, 09.00-17.00. Pris 850 kronor för båda dagarna, 500 kronor för en dag. Betalning/anmälan Via PG 27 66 42-6 Lars Hässler (biljetten skickas hem) eller på Nautiska Magasinet, Gamla Stan i Stockholm från 1 december 2003. Plats Båtmässan Allt för sjön, Stockholmsmässan i den stora K2 salen med plats för 300 personer. Vägbeskrivning Pendeltåg avgår från T-centralen till station Älvsjö. Med bil antingen Huddingevägen via Gullmarsplan eller E4 mot Södertälje. Kaffe/lunch Möjlighet finns att köpa smörgåsar, bullar kaffe och té i pauserna och en lättare lunch. Arrangörer Långseglaren Lars Hässler. Medarrangörer Oceanseglingsklubben (OSK), Nautiska Bokklubben och Allt för Sjön. För mer information kontakta Lars Hässler Tel 070-72 96 482 www.seglarsymposiet.nu

Kommentarer (0)