Vänd mångfaldens utmaningar till möjligheter på Working for Change

Vänd mångfaldens utmaningar till möjligheter på Working for Change

Working for Change sammanför ledare, chefer, politiker och forskare för ett ovärderligt utbyte. Det är Sveriges ledande konferens för mångfald i näringslivet. 22 november på Stockholmsmässan i Älvsjö får deltagarna ta del av ett gediget program. Bland annat blir det en paneldiskussion om ledarskap som vänder mångfaldens utmaningar till möjligheter, diskussionen modereras av SVT-profilen David Fjäll.

Working for Change 22 november på Stockholmsmässan erbjuder ett rikligt program med många viktiga delar. Hit kommer näringslivet för att lära av varandra, byta erfarenheter och lyssna på diskussioner på scenen. Temat för årets konferens är ”vilket ledarskap behövs för att leda och hantera mångfald, skapa en inkluderande arbetsplats och därmed ta vara på den kompetens Sverige behöver nu och framtiden”.

Working for Change arbetar för kulturell mångfald i näringslivet och varje år utser Working for Change tre ambassadörer i Sverige som framgångsrikt använder mångfald i sin verksamhet. Insatsen ska vara nyskapande, relevant för affären och på sikt bidra till en positiv förändring i samhället. Att bli utnämnd till ambassadör innebär att man blir en inspirerande förebild som Working for Change med stolthet lyfter fram i Sveriges näringsliv. 2016 års ambassadörer är:

Katarina Önell, Client Service Director Kantar Sifo och ordförande Diversity Charter Sweden. Katarina har med sitt personliga engagemang och professionella arbete tilldelats priset i kategorin ”information”.Katarina har mer än 20 års erfarenhet av internationella ledarskapsstudier, medarbetarundersökningar värderings- och förändringsarbete. Varje dag möter hon svenska och internationella kunder och tar del av deras affärsutmaningar. Hon har lång egen erfarenhet från olika ledarpositioner och ledningsgruppsarbete. Som diplomerad coach faciliterar hon ledningsgrupper, coachar chefer samt utbildar ledare såväl som HR.

Alexander Riddermark, grundare och vd Riddermarks bil. Alexander har tilldelats priset i kategorin ”innovation”. En nytänkande entreprenör som utmanar en traditionell bransch att både tänka och rekrytera på ett nytt sätt. Alexander har satt en egen prägel på Riddermarks rekryteringsprocesser. Där de personliga egenskaperna hos de sökande är avgörande. Resultatet har blivit att Riddermarks bil har fått mer mångfald som i sin tur har lett till en ökad försäljning.

Azita Shariaty, vd för Sodexo AB i Sverige. Azita har med sitt ledarskap tilldelats priset i kategorin ”ledare”. Hon har på ett långvarigt sätt förändrat ett företag inifrån, där hon har förenat förändringen till Sodexos kultur. Under hennes ledning har Sodexo gått från 14 till 50 procent kvinnor i ledningsgruppen på fem år. Azita är ofta ute och föreläser om vikten av jämställdhet och mångfald i företag.

- I rådande omvärdssituation är det ännu viktigare att lyfta fram förebilder för affärsnytta med kulturell mångfald. Vi är mycket stolta över årets WFC ambassadörer, säger Rodrigo Garay grundare Working For Change.

Mer info om Working For Change och den årliga konferensen finns på www.workingforchange.se

För mer information besök www.workingforchange.se eller kontakta:
Rodrigo Garay, projektchef, rodrigo@workingforchange.se, 070-631 93 07
Catarina Oscarsson, pressansvarig, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se, 08-749 43 66

Working for Change som är grundat av Stockholmsmässan och Divertas arbetar för kulturell mångfald i näringslivet. Det är en stiftelse, en tankesmedja och Sveriges ledande konferens i ämnet. Det finns en självklar affärsnytta i mångfald och Working for Changes uppgift är att hjälpa företag och organisationer att se och ta tillvara på den.