Väntrummet i fokus på årets Odontologiska Riksstämma & Swedental

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2004 11:08 CEST

Den 28 - 30 oktober 2004 hälsas hela tandvårdsteamet välkommen till Stockholmsmässan. Då äger Swedental och Odontologiska Riksstämman rum, tandvårdens viktigaste fortbildningstillfälle. Svenska Tandläkare-Sällskapet håller i år sin 41: a Odontologiska Riksstämma. I en mängd föredrag och symposier presenteras nya vetenskapliga rön som kan underlätta tandläkarnas kliniska vardag. Varje år träffas tandläkare, tandsköterskor, tandtekniker och tandhygienister för att byta erfarenheter, ta del av forskningsrapporter, nyheter och branschtrender. 2004 års tema för riksstämman är "Friskt och sjukt inom tandvården - var går gränsen?" Årets riksstämma innehåller fler program än tidigare år och ger en bra mix av teoretiska och kliniska program. En mängd förstklassiga föreläsningar, symposier och forskningsrapporter gör det möjligt för hela tandvårdsteamet att skräddarsy sin egen fortbildning. Under den tre dagar länga riksstämman erbjuds till exempel ambitiösa program för tandsköterskor och tandhygienister. Swedental På fackmässan Swedental presenterar 208 företag och organisationer sina senaste produkter och tjänster; tandteknisk utrustning, tandtekniska arbeten, hygienartiklar, skydds- och arbets- kläder, farmaceutiska produkter, inredning och utrustning för klinik och laboratorium m m. På årets utställning görs en särskild satsning på väntrumsmiljö med fokus på utformning och inredning. Spännande väntrumsmiljöer byggs upp som inspiration och idégivare, tävling om Årets Väntrum och konstutställning. Inspirerande väntrumsmiljöer I A-hallen (monter A29:30) finns fyra inspirerande väntrumsmiljöer, skapade av arkitekt Lena Andersson. Miljöerna är utformade efter fyra olika livsstilar var och ett med sina särdrag. Det blir också kortföredrag på temat Väntrummet där föredragshållarna berättar om vad man bör tänka på när man inreder sitt väntrum. (Föredragen pågår max 30 min på scenen vid caféet i utställningen A-hallen). - Vikten av ett välkomnande väntrum - Lena Andersson, arkitekt, designer SID, Tordag 28/10 kl 10.00, 13.00 och Lördag 30/10 kl 10.00 - Ljus i offentliga rum - Jonas Flogell, Ateljé Lyktan, Torsdag 28/10 kl 11.00, 14.00 och Fredag 29/10 kl 11.00 14.00 Tävling Årets Väntrum Närmare 40 bidrag presenteras från olika kliniker/tandläkarmottagningar i landet. Som besökare kan man vara med och rösta fram Årets väntrum under mässdagarna. Därefter utser en jury det vinnande bidraget bland fem finalister. Prisutdelning sker lördagen den 30 oktober kl 13.30 (Scenen i A-hallen där också en utställning med tävlingsbidragen visas). Konstutställning Under temat "Konst i väntrummet" ställer fem gallerier ut konstverk i A-galleriet. Mässfakta:www.swedental.org Plats: Stockholmsmässan, Mässvägen 1, Älvsjö Datum: 28-30 oktober 2004 Mässans öppettider: Torsdag-fredag 28/10-29/10 kl. 9-17, lördag 30/10 kl. 10-15. Endast fackbesökare. Stockholmsmässans Presstjänst, May-Britt Pella, tel 08-749 43 36, may-britt.pella@stofair.se

Kommentarer (0)