Dekalerna som kommer att pryda de vinnande vinerna på Systembolaget.

Vinordic Wine Challenge 2020 – årets mest prisvärda viner

Vinnarna i Vinordic Wine Challenge 2020 är korade. En jury har utsett årets mest prisvärda viner i Systembolagets sortiment, indelade i 13 kategorier. Ny kategori för i år är Svenskt vin. Det har slagits rekord i antalet tävlingsbidrag som uppgått till hela 862 stycken.

Vinordic Wine Challenge arrangeras årligen av Stockholmsmässan i samarbete med tidningen Allt om Vin. Prisutdelningen, som var tänkt att hållas under GastroNord som nu flyttats fram till oktober, ägde istället rum på restaurang K-märkt i Stockholm i dag tisdag 31 mars.

Vinordic Wine Challenge går ut på att finna Sveriges mest prisvärda viner. Vinerna tävlar i olika tävlingskategorier och prisklasser. I varje prisklass utses, efter blindtest av den kunniga juryn, en vinnare som får utmärkelsen ”Gold”. Även utmärkelserna ”Silver” och ”Bronze” delas ut.

Kategorierna i Vinordic Wine Challenge är:
Rött vin på flaska, Vitt vin på flaska, Rosévin på flaska, Ekologiskt rött vin på flaska, Ekologiskt vitt vin på flaska, Mousserande vin på flaska, Mousserande rosévin (inklusive champagne), Champagne, Rött box-vin, Vitt box-vin, Rosé box-vin, Svenskt vin och Alkoholfria fruktdrycker.

Som vanligt har vinskribenten Bengt-Göran Kronstam varit juryordförande.
– Vinordic Wine Challenge skiljer sig från andra tävlingar genom att vinets kvalitet bedöms i förhållande till sitt pris. Det gör tävlingen relevant för vinmakaren och importören, men framför allt för slutkonsumenten, säger Bengt-Göran Kronstam.

Är det större konkurrens i år med tanke på att det är rekordmånga tävlingsbidrag?
– Ja, i alla fall i vissa prisintervaller där det finns många tävlande. I de kategorier där efterfrågan hos konsumenterna är väldigt stor är det också fler som vill vara med och tävla, exempelvis röda viner under 120 kronor.

Vilka trender ser du i år?
– En tydlig trend är intresset för alkoholfria drycker både i Sverige och internationellt. De svenska vinerna, som fått en egen kategori i år, är också på frammarsch. Svenska viner ligger ju i tiden med tanke på att vi intresserar oss allt mer för det som är närodlat. Dessutom känns det som om både boxvinerna och rosévinerna har peakat. Och glädjande nog verkar det som om intresset för bra vin ökar, detta med tanke på att allt fler väljer viner som kostar över hundralappen. Man har blivit mer benägen att betala för bra vin, en trend jag tror kommer att hålla i sig.

Är det lätt att hitta bra viner även i den lägsta priskategorin som är upp till 69 kronor per flaska?
– Nej det är det inte, men det finns bra viner till låga priser. Det är ju själva poängen med tävlingen, att vara en hjälp för konsumenterna att hitta dessa och skilja agnarna från vetet. Där tycker jag att vi gör ett väldigt viktigt arbete då det har dragits ner på konsumentjournalistiken när det gäller vin.

Svenskt vin har ju fått en egen kategori – skulle du säga att de svenska vinerna generellt sett är prisvärda?
– Så kan man inte riktigt resonera, eftersom svenska viner ofta skulle ha svårt att kunna konkurrera i en blindprovning där man bara avgör hur prisvärt ett vin är. Priset handlar ju mycket om tillgång och efterfrågan, och inte minst om produktionskostnaderna. En liten vingård i Sverige kan nästan aldrig konkurrera prismässigt med en etablerad vingård i ett stort vinland där man även har ett helt annat klimat. Men vi vill gärna ge de svenska vinerna extra uppmärksamhet genom att tillägna dem en egen kategori. Precis som vi sedan länge har lyft fram de ekologiska vinerna som ju också har egna kategorier.

Hela listan på årets prisade viner i Vinordic Wine Challenge 2020, och information om jurymedlemmarna, hittar du i bifogad pdf.

Läs mer om Vinordic Wine Challenge här.

För mer information kontakta:
Bengt-Göran Kronstam, juryordförande för Vinordic Wine Challenge,
070-511 13 03, vin@kronstam.se