Zorn, vintage, historisk mat och kända profiler – nu öppnar Antikmässan

Zorn, vintage, historisk mat och kända profiler – nu öppnar Antikmässan

På torsdag slår Antikmässan upp sina portar – Nordens största antikmarknad där allt är till salu. Många kända ”antikprofiler” kommer att finnas på plats, och utbudet sträcker sig från vintageföremål för vardagen till riktiga dyrgripar. I entréhallen bjuder vi dessutom på en riktig godbit –­ världens hittills största och mest kompletta utställning av Zorns grafik. Antikmässan pågår 13-16 februari.

Här några av årets höjdpunkter på Antikmässan:

Världens största Zorn-utställning
Med anledning av att det i år är 100 år sedan en av Sveriges genom tiderna största konstnärer gick ur tiden presenterar vi i år ­den sannolikt största och mest kompletta utställningen av Anders Zorns grafik till dags dato. Runt 200 av Zorns totalt 289 grafiska blad visas upp, bland dem många rariteter. Utställningen, som äger rum i Stockholmsmässans entréhall, är ett samarbete med Mollbrinks konsthandel och den norske Zorn-samlaren Frode Henriksen.
Läs mer om Zorn-utställningen här.

Antikmässans ambassadörer på plats
Antikmässan har i år flera nya ambassadörer, exempelvis podduon Elsa Billgren och Sofia Wood som kommer att välja ut sina 50 personliga favoriter och föreläsa om vintagetrender med särskilt fokus på inredning och hållbarhet. Säker stil-duon Ebba Kleberg von Sydow och Emilia de Poret ger sina personliga stiltips för hur du stylar vintage och secondhand för en modern look. Loppisexperten Gustav Broström är på plats och rapporterar dagligen, och dessutom har vi Cecilia Blankens och Johanna Bradford som kommer att hålla personligt guidade turer bland sina favoriter på mässan.
Läs mer här.

The Collector’s Awards 2020
För elfte året i rad arrangeras torsdag 13 februari The Collector’s Awards av Antikmässan i samarbete med The Collector’s Hotels och Gods & Gårdar. Galan leds av antikprofilerna Peder Lamm och Pontus Silfverstolpe som delar ut priser i sju kategorier – bland annat Årets antikhandlare och Årets samlare.
Läs mer om The Collector’s Awards här.

Historiska lunchen
För femte året anordnas den uppskattade "Historiska lunchen" under Antikmässan. Som gäst serveras du en trerättersmeny som tematiskt spänner över tre sekler, från 1600-tal till 1800-tal. Menyn är baserad på gamla recept, fast såklart en aning anpassade till dagens förutsättningar.
Historiska lunchen leds i år av antikexperten Pontus Silfverstolpe och Mischa Billing, sommelière och lektor i måltidskunskap.
Läs mer om Historiska lunchen här.

Unik möbelutställning i Samlarens Café
Samlarens Café är ett återkommande inslag på Antikmässan där fjolårets vinnare av The Collector's Awards i kategorin Årets Samlare får det prestigefyllda uppdraget att visa upp sin samling. I år är det Kersti Sandin och Lars Bülows tur att ställa ut godbitar från sitt Möbeldesignmuseum i Frihamnen i Stockholm.
Läs mer om Samlarens Café här.

Stort scenprogram
På vår scen kommer många spännande experter och profiler att dela med sig av sina kunskaper och tips. Ett axplock ur programmet:

• Textilexperten Anette Granlund ger sin bild av Märta Måås-Fjetterström och andra kvinnor som betytt mycket för det svenska textilarvet.
  • Antikrundans Kina-expert Björn Gremner berättar om sidenvägens betydelse för Europas stormakter.
  • Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn, berättar om att arbeta med samtiden i ett historiskt företag.
  • Under rubriken ”Maktsymboler och vardagssilver” samtalar antikprofilerna Jan Ribbhagen och Pontus Silfverstolpe om silverföremål från både slott och koja.
  • ”Skandinavisk design – ett internationellt fenomen” är rubriken på ett samtal mellan Antikrundan/Bukowskis-experten Eva Seeman och Pontus Silfverstolpe om varför skandinavisk design varit så hett världen över under de senaste 20 åren.
Se hela scenprogrammet här.

Du har väl anmält dig till pressträffen i morgon onsdag 12 februari kl 14.30?
Ansök om ackreditering här.

Kontakt:
Göran Ekberg, projektchef Antikmässan, goran.ekberg@stockholmsmassan.se

Antikmässan ­13-16 februari på Stockholmsmässan
Antikmässan är Nordens största antikmarknad där du som besökare kan handla av utställarna direkt på plats och ta med dina fynd hem. Här bjuds på inspirerande utställningar med samlingar, konst och tidsepoker och ett fullspäckat scenprogram där författare, influencers och kända profiler inom antikbranschen föreläser inom sina expertisområden. Vi bjuder också på guidade turer och möjlighet att lära dig av antikexperterna. Välkommen att botanisera bland antikviteter, vintage, modern design, konst, kuriosa och byggnadsvård!
SKAF (Sveriges Konst- och Antikhandlareförening) och FAK (Förenade Antik- och Konsthandlare) är Antikmässans samarbetspartners.

Läs mer om Antikmässan här.