Latrintömningsstation för turistbussar öppnar upp på Gärdet

Stockholm Vatten öppnar nu upp en allmän tömningsstation för turistbussar som behöver tömma sina toaletter som finns ombord.

Stockholm har sedan tidigare saknat tömningsstationer för latriner på turistbussar, vilket lett till att många turistbussar tömt sina toaletter i någon av Stockholms alla dagvattenbrunnar. Det är inte bara avföring som har tömts ut. Även giftiga kemikalier som används för att toaletterna inte ska lukta, har tömts i dagvattenbrunnar runt om i staden, som i de allra flesta fall leder direkt ut i närmaste vattendrag.

Fakta: Den nyöppnade tömningsstationen finns på Lindarängsvägen på Gärdet. Närmare bestämt cirka 20 meter från korsningen Tegeluddsvägen. Tömningsstationen är inte inhägnad och tillgänglig dygnet runt. Skyltar saknas i dagsläget men kommer att sättas upp inom kort.

Karta: