Stockholm Vatten höjer avgiften men förblir billigast i landet

Stockholm Vatten höjer avgiften men förblir billigast i landet

Stockholm Vatten höjer avgiften för vatten och avlopp med 9 % från och med den 1 januari.

Stockholmare bosatta i flerfamiljshus kommer fortfarande ha den lägsta avgiften för vatten och avlopp i landet efter höjningen.

- Det är ökade omvärldskostnader, till exempel kostnader för energi, kemikalier och entreprenader som föranleder höjningen, berättar Gösta Lindh, VD på Stockholm Vatten. Vi höjer avgiften för att vi ska kunna erbjuda tillförlitliga va-tjänster för våra kunders och miljöns bästa.

Fortfarande lägst avgift i Sverige

I den så kallade Nils Holgersson rapporten som nyligen presenterades står det klart, för tredje året i rad, att boende i lägenhet i Stockholm och Huddinge har den lägsta avgiften för vatten och avlopp. Uppgifterna baseras på 2011-års avgifter. Stockholm Vattens avgift för boende i flerfamiljshus kommer fortfarande att vara den billigaste i landet efter den 1 januari, och för boende i villa kommer avgiften att vara bland de tre lägsta i landet.

För det genomsnittliga villahushållet innebär höjningen att avgiften blir cirka 20 kronor dyrare i månaden, 244 kronor på ett år. För boende i flerfamiljshus blir höjningen 130 kronor per år och lägenhet, vilket innebär cirka 11 kronor i månaden.

Prishöjningen är den första sedan 1996. Stockholm Vatten räknar inte med några ytterligare höjningar de närmaste tre åren.

För mer information, kontakta;

Gösta Lindh, VD Stockholm Vatten 08-522 120 10