Stockholm Vatten och Avfall medverkar i nytt forskningsprogram om smart underhåll av infrastruktur

Bristen på kunskap och kompetens inom vår infrastruktur är ett hot mot samhället, skriver Mistra i bakgrunden till satsningen.

- Vårt forskningsprogram kommer att bidra till att kommuner och VA-verksamheter får bättre underlag att bygga sina beslut på, och där möjligheterna med ny teknik tas tillvara. Vi kan utveckla ett mer hållbart och effektivt underhåll av infrastrukturen, med ökad framkomlighet och säkrare VA-system, aspekter som är av största vikt för att de miljardbelopp som behöver investeras för en hållbar infrastruktur, säger Annika Malm, forskare på RISE och blivande Programchef.

- Vi är ett starkt konsortium som utöver RISE bl.a. engagerar forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI, KTH/KTH Vattencentrum, Linköpings Universitet och Lunds Tekniska Högskola, men speciellt viktigt är delaktigheten från behovsägarna, främst från kommuner. Det innebär behovsdriven forskning i nära samarbete med kommunerna. Seniora forskare kompletteras med ett flertal doktorander som till stor del kommer att arbeta i de kommunala organisationerna, berättar Annika vidare.

- Detta är ett mycket viktigt steg i hur vi i framtiden kommer att underhålla och utveckla vår mycket viktiga infrastruktur. VA-ledningsnätet är en förutsättning för en fungerande storstadsregion. Stockholms stad medverkar genom sina bolag i projektet och även en doktorandtjänst kommer att finansieras genom staden, säger Erik Karlsson, chef för strategisk planering vid Stockholm Vatten och Avfall.

- Kunskapsförmedling är en mycket viktig del där vi planerar för både seminarier och för webb-baserade utbildningsdelar, samt att utveckla nya grepp och metoder för att göra kunskap mer lättillgänglig och området mer attraktivt, säger Gunn-Mari Löfdahl, senior projektledare på RISE. Det behövs för bara inom VA-området ytterligare ca 1600 – 3100 personer i Sverige för att uppnå en långsiktigt hållbar nivå för underhållet.

Inriktningen på programmet är tillståndsbedömningar, prognoser och beslutsstöd för investeringar, men också finansierings- och affärsmodeller samt hur kommunala processer och organisation kan utvecklas för att på bästa sätt möte de utmaningar med de stora investeringsbehov samhället står inför. Mistra, Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, satsar 49 MSEK för arbetet över fyra år och ytterligare medfinansiering från partners innebär en total budget på över 80 MSEK.

För mer information kontakta:Alexandra Fleetwood, pressansvarig Stockholm Vatten och Avfall, +46 73 914 20 05, alexandra.fleetwood@svoa.se