2011 års nyheter från Stolab

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2011 09:57 CET

MISS HOLLY STOL. FORM: JONAS LINDVALL

När Stolab för första gången möter formgivaren Jonas Lindvall känns det naturligt att pinnstolen kommer i fokus. Med respekt för det som varit och känsla för vad vi saknar idag, har Miss Holly vuxit fram. Jonas har hämtat inspiration från pinnstolar världen över och här skapat en helt egen version med tvådimensionell känsla. Graciös och generös på samma gång. En stol som är lika vacker som funktionell och med många detaljer som vittnar om yrkesskicklighet och kärleken till trä som material. Allra tydligast blir detta i toppstycket som är format i ett och samma stycke. Miss Holly är lika vacker som solitär som i en grupp med flera. Sitthöjden fungerar till de flesta matbord.

Miss Holly tillverkas i både ask och björk. Mått (cm): H 82, B 62, D 54, sits: D 40, H 44.

Jonas Lindvall om Stolab:

”Jag uppskattar Stolabs förmåga att föra den svenska möbeltraditionen vidare. Det är ett fantastiskt fint företag och i vårt samarbete med Miss Holly har jag försökt att fånga själva kärnan i Stolab.”

MOLN FÅTÖLJ. FORM: ANDERSSEN & VOLL

Moln är det första resultatet av ett nytt samarbete mellan Stolab och den mångfaldigt prisbelönta, norska designduon Anderssen & Voll. Moln en nätt, men ändå mycket stabil klädd fåtölj där de mjuka linjerna talar ett tydligt språk om komforten.

Tanken är att Moln ska ge känslan av att sitta ”mellan skyarna”. Bekväm, omhuldande och lättplacerad gör att Moln kommer fungera i en mängd olika miljöer och sammanhang. Beroende på vilket tyg man väljer till klädseln kommer Moln att smälta in alternativt bli en glad accent. Fåtöljen kommer att finnas i flera utförande, bland annat med avtagbar klädsel.

Mått (cm): H 83, B 71, D 68, sits: D 53, H 45. Höjd till armstöd: 74.

Anderssen och Voll om Stolab: ”För oss representerar Stolab svensk tradition och viktiga avsnitt i möbelhistorien genom de produkter de tillverkar formgivna av Carl Malmsten och Yngve Ekström. Stolab är också ett företag som söker nya uttryck och lösningar. Vi känner oss stolta och glada över att få ta del och bli en del av detta.”

EMMA SOFFBORD. FORM: MARIT STIGSDOTTER

Emma är vår nya soffbordsserie där Marit förenat enkelhet och harmoni med flexibilitet och en egen form. Det senare tar sig uttryck bland annat genom detaljer som snedställda ben och avfasad sarg som möts i ett elegant hörn. Benens rundade utsida ger en mjuk känsla som harmonierar med både runda och fyrkantiga bordsskivor.

Hyllan vilar på ett kryss som bidrar till en lättare och mer intressant helhet eftersom det bryter av mot sargkonstruktionen upptill. Ytor som möts i olika vinklar gör att ljuset faller på olika sätt vilket skapar skuggor och former. Små medel som ger volym och liv åt borden.

Emma finns i måtten (cm): 51x51, 120x60 och 130x70 (ovalt) eller som runt bord i måtten (cm): Diam 50, 70 och 90. Höjd: 52 alt 60.

Marit Stigsdotter om Stolab:

”Jag har samarbetat med Stolab under många år och tycker det är en spännande resa att delta i. Unik hantverkskunskap och arbetsglädje i kombination med ständig vilja att utvecklas gör samarbetet stimulerande på alla sätt”

Stolab startade sin tillverkning 1907. Idag är vi 65 anställda som omsätter 72 MSEK. Alla Stolabs möbler tillverkas på ett så miljövänligt sätt som möjligt i vår egen fabrik i Smålandsstenar, där rent hantverk samsas med högteknologi. Vi marknadsför våra möbler på den nordiska marknaden mot privata och offentliga miljöer. Vi har ett nära samarbete med flera av landets ledande formgivare samt licenstillverkar Carl Malmstens möbelserier Lilla Åland och Vardags.

En möbel från Stolab karaktäriseras av en medveten enkelhet med detaljarbete som tyder på yrkesskicklighet och kärlek till det massiva träet.

För mer information kontakta Martin Johansson, VD, 0705- 29 81 70.

www.stolab.se