Man faller för formen och fastnar för funktionen - Prima Vista i butik

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2019 11:11 CEST

Man faller för formen och fastnar för funktionen

När Marit Stigsdotter och Staffan Lind skapade vår nya matrumsgrupp Prima Vista var målet en vacker och funktionell möbelgrupp för både vardagsfrukost och stora fester. Tillåtande och tilltalande, oavsett vilket rum gruppen skulle hamna i.

Tanken bakom bordet var att det skulle gå att utöka eftersom behoven varierar från en dag till en annan. Stolen skulle vara mycket bekväm och tillåta långa och bekväma sittningar. Och allt skulle utstråla den känsla för form, kvalitet och hantverk som är Stolabs signum.

Bilden ovan visar även Lilla Snåland pall, formgiven av Marie-Louise Hellgren och Ikon hylla, formgiven av Stefan Borselius.

Spontanitet är att kunna bestämma sig i sista minuten En snabb extraplats för en varm gryta? Fler oväntade, men mycket välkomna gäster? Inga problem! Med ett handgrepp bjuder Prima Vista bord på extra avställningsyta och lika lätt förlängs det utan att man behöver duka av. Tilläggsskivan förvaras i bordet – enkelt, utrymmessnålt och alltid till hands. Utdragslådan har en praktisk yta av kork. Den lösa korkskivan kan tas ur och användas separat.

Sen ska man förstås sitta riktigt bekvämt Det första man upptäcker på Prima Vista stol – och kanske låter handen följa – är den mjukt rundade ryggen i massivträ. Kanske man också ser hur bakbenen med en lätt böj ansluter till ryggbrickan. När man sätter sig, känner man direkt hur skönt man sitter och vill gärna sitta kvar. Närkontakt med en bra stol slutar oftast med att man inte tänker på den. Precis så fungerar Prima Vista!

Prima Vista bör upplevas

I bild och ord vill vi förmedla alla de kvalitéer Prima Visa har, men vi rekommenderar verkligen att du kommer och provsitter och upplever den oerhört bekväma stolen och det detaljarbete som ligger bakom såväl bord som stol. Välkommen till någon av våra återförsäljare som du hittar här.

PRIMA VISTA STOL FAKTA
Bredd 44 cm, höjd 82 cm, djup 52 cm, sitthöjd 44 cm. Tillverkas i massiv björk. Ytbehandling: Klarlack, ljus mattlack, olja eller någon av våra 13 NCS-kulörer. Sits klädd med tyg. Kan också fås med avtagbar klädsel.

MARIT STIGSDOTTER/STAFFAN LIND
Marit är utbildad möbelsnickare vid Capellagården och arbetar som designer i egen verksamhet. Hon är också lärare i design och möbelsnickeri vid Capellagårdens huvudutbildning samt gästföreläsare och skribent. Staffan är grafisk formgivare och arbetar med tvådimensionell form och kommunikation vid sidan av produkt- formgivning. Marit och Staffan har samarbetat i flera designprojekt. Förutom möbler för inomhusbruk har de också formgivit belysning och utemöbler.

På Stolab tillverkar vi möbler i massivt trä i vår egen fabrik i Smålandsstenar. Vi gör det genom en småskalig produktion, som är sund och hållbar för både människa och miljö och i nära samarbete med några av nordens mest framstående formgivare. Tillsammans gör vi Stolab till en god representant för tidlös skandinavisk formgivning.

Våra kunder finns inom hem och offentlig miljö. Kunder som värdesätter hållbarhet, hög kvalitet och ett noggrant utfört detaljarbete.