Keyyo. Foto: Robert Eldrim

"Antingen skrattar folk, eller så gör dom inte det."

UPPTAKT MED KRISTINA KEYYO PETRUSHINA. Som trettonåring började hon sin karriär på Youtube. Idag showar hon för utsålda hus. Den 13 oktober gästar Keyyo Stora Teatern med ”Ryssen kommer” – en personlig, varm och humorfylld show! Vi ringde upp och tog tempen inför lördagens föreställning.

Berätta om Ryssen kommer!
Jag är ju från Göteborg och har gått förbi Stora Teatern med min klass så många gånger när jag var yngre. Tänk att någon gång få uppträda där! Ryssen kommer är en humoristisk och varm föreställning men med en hel del svärta. Den handlar om hur det är att flytta från ett annat land och vad för första intryck jag fick av Sverige och hur det har varit att etablera sig här, men även om den betydelsefulla och lite knäppa relationen till min mamma.

Hur har arbetet sett ut med föreställningen?
Jag har känt att detta har varit en revansch mot ett yngre jag och det jag burit en skam för. Jag har fått ut allt jag känner och det har landat i ett manus. Jag har också fått äran att träffa och arbeta med regissören Anna Vnuk. Arbetet började för två år sedan och har nästan varit som terapi för mig. Jag känner mig väldigt bekväm med materialet och känner att jag står för vartenda ord.

Du är väldigt personlig i din föreställning, är det läskigt?
Jag känner att det har varit många utmaningar med den här föreställningen. Det är mycket som är svårt att prata om. Vad kan jag berätta och inte? Humor är sjukt läskigt! Antingen skrattar folk, eller så gör dom inte det.

Du började videoblogga som 13-åring, vad fick dig att börja?
Jag önskar att jag hade en bättre story om det här! Men det började med att jag inte fick plats i datorn med filmerna längre, så jag var tvungen att lagra dom någonstans på nätet och just i den vevan började Youtube växa sig större.

Hur ser framtidsplanerna ut?
Jag vill att Ryssen kommer ska få leva så länge som möjligt. Alla borde se den någon gång. Om jag får säga det själv, ibland får man vara lite anti-jante! Annars hoppas jag att få stå på scen, den läskiga kicken kan inte jämföras med något. Även att få fortsätta i min roll som programledare.

Vem borde se Ryssen kommer?
Beroende på vem man är så får man med sig olika budskap från föreställningen. Jag har haft väldigt olika publiker hittills. Alltifrån tjejer i 20-årsåldern till par som firat sin bröllopsdag, mammor på after work till unga killar. Det är en föreställning för alla.

SE FÖRESTÄLLNINGEN RYSSEN KOMMER DEN 13 OKTOBER PÅ STORA TEATERN

Info & biljetter: https://storateatern.se/sv/program/keyyo/

Linnéa Fredriksson

Presskontakt Kommunikation- och pressansvarig Kommunikation, press och marknadsföring 031 - 368 32 94

Stora Teatern är Göteborgs stora scen för svenska och internationella gästspel.

Här upplever du ett unikt program fullt av teater, musik, dans och nycirkus, varvat med intressanta och fördjupande samtal.

Stora Teatern
Kungsparken 1