Foto: Nicklas Hultman

Varför väljer unga killar att sälja sex?

UPPTAKT Två personer träffas på en avtalad plats. I simhallen. I en bil. Ett hotell. I radhusets sovrum. De har aldrig setts förut, men reglerna är redan bestämda: en av dem har pengarna, den andra sin kropp. Bakom föreställningen Transaktion står Mattias Brunn, Björn Elgerd och Samuel Astor. Vi ringde upp Mattias och pratade fördomar, mörkertal och vad det är som gör att så många unga killar väljer att sälja sex.

Berätta om föreställningen!
Transaktion handlar om unga killar som säljer sex mot ersättning. Föreställningen handlar om deras fantasier och berättas ur ett inifrånperspektiv med populärkulturella referenser. Det är två skådisar på scen och musiken av Tami T löper som en röd tråd genom hela föreställningen. Det är intimt och den tar upp ett ämne som berör.

Hur fick ni idén till Transaktion?
"Visste du att det är fler unga killar än unga tjejer som säljer sex?" Det frågade Björn Elgerd mig för ett antal år sedan. Det hade jag ingen aning om. Han blev jätteförvånad över att jag inte visste om det eftersom jag jobbar med sex-, makt- och HBTQ-frågor. Det finns ett stort mörkertal kring detta och det finns ingen diskussion om det.

När jag började jobba på Folkteatern Gävleborg låg det ett liknande projekt och väntade så jag och Samuel Astor startade igång det tillsammans.

Hur har arbetet sett ut bakom föreställningen?
Vi har jobbat med bland andra Susanne Larsdotter från RFSU och Frida Berg som skriver sin avhandling om sexköpslagen, så hon är sakkunnig och kan mycket historia kring ämnet. Vi har samlat material genom ett antal intervjuer och diskuterat massor! Vad är sex mot ersättning? I vad ligger själva transaktionen? Vi har märkt att det inte är svart eller vitt. Man får ofta bilden av den slitna horan som behöver pengar till tjack, men det är bara en del av hela bilden. Att sälja sex kan handla om så mycket mer. För vissa är det kanske en fråga om att kunna betala sitt uppehälle eller inte. Det kanske inte alltid handlar om pengar, utan en rad andra saker; att känna sig behövd, att få ha hemligheter, att få bekräftelse. Vi intervjuade ett antal unga killar, det kunde vara kompisar, bekanta eller bara killar i närheten. Att sälja sex visade sig vara överaskande vanligt!

Har din syn på manlig prostitution förändrats?
Jag har lärt mig att alla har en åsikt om manlig prostitution, men få vet något om det. Jag har fått ställa mig frågan vad jag egentligen tycker och tänker om det. Arbetet kring föreställningen har verkligen skakat om mig. Man kan se det utifrån olika perspektiv; moraliskt eller ideologiskt till exempel. Och att lämna den radikalfeministiska aspekten har upprört många.

Varför ska man se Transaktion?
Du ska se Transaktion om du är intresserad av humanism och mänskliga rättigheter. Och om du gillar asbra musik!

SE TRANSAKTION 20 MARS KL 19.00
ETT GÄSTSPEL FRÅN FOLKTEATERN GÄVLEBORG

+ EFTERSAMTAL OM MANLIG PROSTITUTION med skådespelare Björn Elgerd och Samuel Astor, Annelie De Cabo Y Moreda, doktorand på Sociologiska Institutionen vid Göteborgs Universitet och Nicklas Dennermalm från RFSL.

Info & biljetter: http://storateatern.se/sv/program/transaktion/?date=1703200700