Istanbuls stoltheter Taksim Trio återvänder till Göteborg

Istanbuls stoltheter Taksim Trio återvänder till Göteborg

2013 gjorde Istanbul-trion Taksim Trio succé på Stora Teatern med sin hypnotiska blandning av traditionell musik, ambient, jazz och modern kammarmusik. Nu är de tillbaka för ett kärt återseende!

Medlemmarna i denna turkiska trio tillhör Turkiets mest efterfrågade musiker, och deras framträdanden bjuder på en oemotståndlig musikalisk lekfullhet. Trion bildades 2007 och har sedan dess framträtt vid festivaler, i filmer och på TV.

I kvarteren runt själva centrum i den europeiska delen av Istanbul ligger Taksimtorget, idag en välkänd plats världen över som symbol för det turkiska folkets manifestationer för yttrandefrihet och demokrati. Taksim är också en speciell sorts turkisk improvisation. Taksim Trio – en del av Istanbul, en del av Turkiet.

Medlemmar:

Hüsnü Senlendirici – klarinett
Ismail Tuncbilek – baglama (sjusträngad luta)
Aytac Dogan – kanun, hackbräde (cittra)

TAKSIM TRIO

9 november

Info och biljetter på storateatern.se