Anna von Hausswolff på Stora Teatern lördagen den 27 oktober.

Anna von Hausswolff på Stora Teatern lördagen den 27 oktober.

ANNA von HAUSSWOLFF + Bror Gunnar Jansson + Efterhäng i KRISTALLEN med KNING DISK

Hon spelade förband till Thåström och på Way out West, hennes senaste skiva har mött strålande kritik. Nu placeras musiken in i Göteborgs vackraste scenrum, där mystiken får ta plats bland de röda sammetsdynorna, guldornamenten och teaterdammet. Det enda vi lovar är att detta blir magiskt.

Samma kväll startar Stora Teatern även sin sattsning på Efterhäng i Kristallen. Som en fördjupning av konserten låter vi musikern curera en efterfest i konserten och artistens anda. Denna kväll står Mattias Nilsson från skivbolaget Kning Disk och Anna von Hausswolff för innehållet och det utlovas DJs, överraskningar och en och annan raritet till försäljning.

"Jag vet inte vad du förväntar dig av en ny skiva med Anna von Hausswolff. Ännu mer av den gotiska, mörka och spröda balladkänslan som präglade hennes debutalbum Singing from the Grave? En serie lättnynnade melodier anpassade till samtidens radioformat? Eller något äventyrligare, farligare, mer oberäkneligt?
Det sistnämnda har funnits där hela tiden, ända sedan Anna von Hausswolff började göra sina soloframträdanden runtom i Göteborg kring 2007-08: det kraftfulla, motsägelsefulla, dubbelbottnade som fick sångerna att om och om igen ta oväntade vägar.
Men på Ceremony har själva friheten hamnat i förgrunden, i musikens absoluta centrum. Det är verkligen en radikal förändring som gör både sångerna och ljudbilderna större, vidare, djupare, flyktigare, skarpare. Musiken stiger liksom till väders, som i det makalösa slutet av ”Goodbye”, där klangerna vandrar stegvis uppåt, allt högre, i sångens egen himmelsfärd.
Konstigt att ingen kommit på tanken förut: att använda kyrkorgel som huvudinstrument i popmusik. För omedelbart när man hör det, exempelvis i de betvingande Beach Boysharmonierna som bildar grunden i sången ”Mountains Crave”, framstår orgeltonerna som lyckobringande klangrum. Ja, det är en fantastisk frihetskänsla som etableras och erövras, som om kyrkorgeln vore den perfekta synten, en fantasimaskin med obegränsade uttrycksmöjligheter.
Att genrekategorisera den här musiken känns bara dumt. Poängen är ju att sångerna tillåter sig att vara allt på en gång, och att kyrkorgeln blir själva bekräftelsen av denna komplexa och samtidigt omedelbara närvarokänsla. ”It’s all there, it’s all there”, sjunger Anna von Hausswolff, och så är det: alla tider är närvarande, den barockvärld som födde Bachs koraler och det dova mörker där de utdragna, råa droneklangerna hittar sin kraft, och här möts världarna på de mest förbluffande vis.
Musiken säger att vi är mångtydiga varelser, och det är precis så det har känts när jag gått omkring i flera månader med de här sångerna i lurarna. Sångerna förflyttar sig obehindrat från det ena till det andra, och har en märklig förmåga att glida ihop med landskapet eller rummet. Det finns en förtröstan och ett lyssnande till ljusets och tidens skiftningar, och det är detta som gör musiken så stor och stark. Den ändrar sig oupphörligt, den är helt fri.

Magnus Haglund
Författare och kulturskribent"

VAR:
STORA TEATERN - STORA SCENEN
NÄR: Lördag 27 oktober kl. 18.30 (support 18.30, Anna von Hausswolff 19.30)

PRESSKONTAKT:

Erika Isaksson
erika.isaksson@kultur.goteborg.se

Mer information:
www.kningdisk.com
www.storateatern.se

STORA TEATERN - Göteborgs gästspelscen för scenkonst.
Ett program med det mest spännande och samtida inom teater, musik, dans, performance och cirkus med intressanta och fördjupande samtal. Med en klubbscen på teaterns baksida och restaurang STORKÖKET som inom kort serverar rustik mat med finess.