De kan vinna Stora Journalistpriset 2014

De kan vinna Stora Journalistpriset 2014

Idag presenterades de nominerade till Stora Journalistpriset 2014 i kategorierna Årets Berättare, Årets Förnyare och Årets Avslöjande.

-----ÅRETS BERÄTTARE-----

Fanny Härgestam
Reportageboken Det här är vår tid
För ett envetet reportage som förvandlar tillkomsten av en ny konstitution till en närgången och gripande thriller

Camilla Johansson och Helene Näslund, UR
TV-programmet Sverige sviker
För ett storslaget filmiskt berättande som med respekt låter oss komma andäktigt nära barnen som skolan svek.

Måns Mosesson, P1 Dokumentär, SR
Dokumentärserien Rädda Sverige
För att nyfiket och respektfullt ha lyssnat, och i rätt tid ställt rätt frågor, till det rädda Sverige.

-----ÅRETS FÖRNYARE-----

Carl-Johan Bergman, Anders Härén och Hans Lindeberg, MittMedia
Valsajten #kandulova
För att de gav läsare i 52 kommuner ett enkelt verktyg att sätta dagordningen för den lokala journalistiken och ställa politikerna mot väggen.

Sîlan Diljen, P1 Dokumentär, SR
Dokumentären, radioprojektet och flyktingberättelserna #minflykt
För att hon tillsammans med publiken påbörjat skrivandet av ett nytt kapitel i den moderna svenska historien.

Jack Werner, Linnéa Jonjons, och Åsa Larsson, Metro
Viralgranskaren
som granskar sanningshalten i sociala medier
För att de skapat en genial metod för att avslöja vad som är myt och vad som är verklighet i den virala världen.

-----ÅRETS AVSLÖJANDE-----

Axel Gordh Humlesjö, Henrik Bergsten, Ali Fegan och Kepa Arizala, Uppdrag Granskning, SVT
TV-programmet En skola för alla
För att de i en berörande granskning av samhällets klassutrymmen har bevisat hur valfriheten leder till att barn väljs bort
.

Christian Holmén och David Baas, Expressen, samt Martin Fredriksson och My Vingren, Researchgruppen
Reportaget SD och näthatet
För att de med banbrytande men kontroversiella metoder har röjt hatets nätverk och visat nolltoleransens rätta ansikte

Dan Josefsson och Jenny Küttim
Boken Mannen som slutade ljuga och TV-dokumentären Kvinnan bakom Thomas Quick
För att de med höjd i berättandet och djup i researchen har tagit sig in i samhällets mest slutna rum och gjort ett stort avslöjande större.

-----------------------------------------------------------

De nominerade mottog diplom och hyllades av journalistkolleger vid en lunchceremoni i Bonniers villa Nedre Manilla i Stockholm. De intervjuades av den avgående SVT-chefen Eva Hamilton som blir årets programvärd vid prisutdelningen på Operans Rotunda i Stockholm den 20 november.

Rollen som programvärd på journalistprisgalan med Sveriges främsta journalister på plats, är ett prestigeuppdrag i klass med att bli nominerad, förklarade juryns verkställande ledamot Stefan Mehr när han avslöjade att Eva Hamilton ska leda galan. Eva Hamilton har bara några veckor kvar på posten efter åtta år som chef för SVT. Innan hon blev chef har hon arbetat många år som reporter i dagspress, och reporter och programledare i TV.

Vid prisutdelningen i november tillkännages också vem som blir mottagare av Lukas Bonniers Stora Journalistpris, vilket går till en journalist som under en lång tid har visat prov på framstående journalistisk gärning. Prissumman är 100 000 kronor i samtliga kategorier.

www.storajournalistpriset.se finns all information om de nominerade, juryn och hur arbetet går till. Där finns också historik och presentationer av alla pristagare från starten 1966 och framåt. Sajten är journalisternas egen prispall – en Hall of Fame för de som erövrat Sveriges förnämsta journalistiska utmärkelse genom tiderna.