Vinnarna Bosse Lindquist, Niklas Orrenius, Negra Efendić, Karin Thunberg och Helena Bengtsson

Vinnare av Stora Journalistpriset 2016

I år firar Stora Journalistpriset 50 år. Vinnarna av Stora Journalistpriset 2016 korades vid en prisutdelning tidigare ikväll inför en publik bestående av 300 av landets ledande mediepersonligheter. Prisutdelningen direktsändes på landets största mediesajter.

Vinnare i kategorin Årets Röst

Niklas Orrenius
För att han som outtröttlig reporter och med fulländad stilistik undersöker och dokumenterar vår tids svåraste frågor.

Vinnare i kategorin Årets Berättare

Negra Efendić
Jag var precis som du
För att hon i sin reportagebok återvänder till sin egen flykt och med osentimental blick skildrar krigets spår hos ett barn samtidigt som hon ger liv åt människorna bakom nyhetstelegrammen.

Vinnare i kategorin Årets Förnyare

Helena Bengtsson
För att hon som internationell superstjärna inom databas-journalistiken hittar scoopen där andra bara ser ettor och nollor.

Vinnare i kategorin Årets Avslöjande

Bosse Lindquist, SVT
Experimenten
För att han med mästerligt berättande gått till botten med misstänkt forskningsfusk och blottlagt en livsföraktande äregirighet inom den akademiska världen.

Vinnare av Lukas Bonniers Stora Journalistpris

Karin Thunberg
Personporträttens mästare som med absolut stilistiskt gehör, och närmast magisk hantverksskicklighet, avtäcker det djupt mänskliga – inom var och en av oss.

Prisutdelningen förrättades av Jonas Bonnier, ordförande i juryn. Programvärd för kvällen var Anna Hedenmo, journalist och programledare på SVT. Årets internationella hedersgäst vid ceremonin var den legendariska skotska journalisten och programledaren Kirsty Wark från BBC Newsnight som diskuterade villkoren för nyhetsrapportering i ett nytt politiskt klimat. Abdullah Bozkurt, som under tjugo år arbetat som journalist, utrikeskorrespondent och byråchef på den ledande turkiska dagstidningen Zaman, berättade om den alarmerande situationen för fria medier i Turkiet.

Kategorier

Stora Journalistpriset - Sveriges mest prestigefyllda utmärkelse för journalister.