Vinnarna av Stora Journalistpriset 2013

Vinnarna av Stora Journalistpriset 2013

Vinnarna av Stora Journalistpriset 2013 korades vid en prisutdelning tidigare ikväll. 200 av landets ledande mediepersonligheter från tidningar, tidskrifter, TV, radio och webb hade samlats på Operans Rotunda i Stockholm, och galan direktsändes på de största mediesajterna.

Programledare för galan var Camilla Kvartoft, aktuell med samhällsprogrammet Agenda och tittarsuccén Veckans brott i Sveriges Television. Under ceremonin intervjuade hon årets internationella gäst, Duncan Campbell, mångårig The Guardian-medarbetare och en av Storbritanniens ledande kriminaljournalister. Han berättade om rättegångarna mot journalister efter avlyssningsskandalerna och gav sin syn på Snowdenavslöjandena, utifrån The Guardians unika position som både skildrare och aktör.

Pristagarna i de olika prisklasserna är:

Årets Berättare
Josefine Hökerberg och Roger Turesson, DN Sthlm, Dagens NyheterTiggarna i Stockholm.
”För att de berättade vilka livsöden som kan dölja sig bakom en tiggande hand.”

Årets Förnyare
Lisa Irenius, Upsala Nya Tidning Kulturjournalistik ända ut i marginalerna.
”Med små medel men stor fantasi och uppfinningsrikedom lyckas hon vitalisera något av det mest konservativa inom journalistiken - litteraturkritiken.”

Årets Avslöjande
Sven Bergman, Joachim Dyfvermark och Fredrik Laurin, Uppdrag Granskning, SVT,  TeliaSonera och marknadsandelar till varje pris.
”För att de blottlagt en kultur av mörkläggning och tvivelaktiga affärsuppgörelser i TeliaSoneras jakt på marknadsandelar.”

Lukas Bonniers Stora Journalistpris
Lasse Granqvist, Sportjournalist, C More, tidigare Radiosporten, Sveriges Radio.
"För att han med engagemang, kunskap och säregen musikalitet får oss alla att känna och förstå vad som händer på planen."

För mer information: Stefan Mehr, Verkställande Ledamot, Stora Journalistpriset mehr@bonnier.se, 08-736 41 31, 070-545 41 31.