Bilaga Hållbar ventilation 2019/Svensk Byggtidningen 4 2019.

Bilaga Hållbar Ventilation 2019

Vi kommer aldrig nå klimatmålen om inte elen vi producerar också används mer effektivt och nyckeln är energianvändningen i byggnader. Detta skrev sex vd:ar i bygg- och installationsbranschen nyligen i en debattartikel som ni i helhet kan läsa i denna tidning.

Klimatförändringarna har ställt oss inför vår största utmaning någonsin där vi har cirka tio år på oss att inte gå mot en global katastrof. Vii kommer inte att nå klimatmålen om inte elen vi producerar också används mer effektivt där sektorn bostäder och service står för nära 40 procent av energianvändningen, och el utgör 50 procent av energin som används i sektorn. Det här är det en nyckelfaktor i strävan mot ett fossilfritt samhälle.

Nyligen fick Energimyndigheten och Boverket i uppdrag att ta fram ett nytt förslag till renoveringsstrategi som ska minska energianvändningen i Sveriges byggnadsbestånd. Förslaget ska presenteras den 20 december, och ska bidra till att nå energieffektiviseringsmålet till 2030 samt till klimatmålet om att inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till 2045. Enligt uppdraget till myndigheterna ska renoveringsstrategin innehålla en färdplan för minskad energianvändning och ett förslag till antal framstegsindikatorer till 2030, 2040 och 2045 för att kunna följa hur väl målen uppfylls.

Vidare i denna bilaga kan ni läsa om,

FTX-ventilationen som garanterar bra inomhusluft– dygnet runt! Obligatorisk ventilationskontrollen som missar målet. Vad är arbetsmiljö och varför ska du bry dig? Lösningarna inom ventilation som toppar listan, en undersökning som nyligen gjorts framgår det att nästan alla tillfrågade fastighetsbolag i Sverige har investerat i IoT och uppkopplade lösningar för drift och styrning av sina byggnader. Detta och mycket mera önskar vi ska ge er en god läsning.