Bygga Stockholm 1 2019

Bygga Stockholm 1 2019 ute nu!

Låt Stockholm gå först med privata arbetsförmedlare

Omkring 4 av 10 bemanningsföretag finns i Stockholm. Därför menar Stockholms Handelskammare att arbetsförmedling via privata utförare först borde införas i huvudstaden.

Det är logiskt att nyttja de resurser som redan finns för att göra ett seriöst försök att flytta matchning och förmedling från Arbetsförmedlingen, hävdar Andreas Hatzigeorgiou, VD för Stockholms Handelskammare.

Stockholm har 23 procent av Sveriges befolkning men hela 40 procent av alla vakanser. Nya beräkningar från Stockholms Handelskammare visar att den dåliga matchningen på arbetsmarknaden har lett till att 30 000 personer i Stockholms län är arbetslösa helt i onödan och att en bättre matchning hade kunnat ge en 18 miljarder kronor högre bruttoregionalprodukt för länet.

Därför menar Stockholms Handelskammare att det är dags att öppna för ett nytt system för arbetsförmedling, där fristående aktörer får spela en större roll.

I årets första nummer av Bygga Stockholm kikar vi bland annat närmare på detta:

En ny efterlängtad gymnastik- och friidrottshall. Till hösten 2019 beräknas den nya hallen i Södertälje stå färdig. Målet är att Södertälje ska vara den kommun i Stockholmsregionen som ger barn och ungdomar bäst möjlighet att syssla med idrott under sin uppväxt.

Ett nytt kunskapscentrum för Östersjön på Skansen. I april invigs ett nytt kunskapscentrum i världsklass för Östersjön på Skansen i Stockholm med akvarier, utställningsytor, skolsalar och laboratorium. Här kan besökarna lära sig om Östersjöns känsliga ekosystem och hur vi ska verka för att på bästa sätt ta hand om den unika marina miljön.

Läs om en ny förskola som byggs för det växande antalet barnfamiljer i Midsommarkranse i södra Stockholm. Där ersätts en befintlig förskolepaviljong med en större permanent förskola med åtta avdelningar. Den nya förskolan byggs i kvarteret Fiberpennan, ett kvarter i Midsommarkransen som har behov av fler förskolor.

I Sickla Front där de nya kontorsbyggnaderna lyfter hela Sicklaområdet. I Sickla har två helt nya kontorsfastigheter med samlingsnamnet Sickla Front växt fram. Det nya kontorskvarteret bidrar till att ge Sickla en mer stadsmässig form och ger även Sickla en helt ny entré mot Stockholm.

Trevlig läsning,