Bygga Stockholm 2 2019

Nya numret av Bygga Stockholm nr 2 2019 ute nu!

Ungas situation på bostadsmarknaden fortsatt hårt pressad

Finansinspektionen (FI) anser att amorteringskraven inte har hindrat unga från att köpa bostad. Utifrån Riksbyggens breda bostadsbyggande över hela Sverige och med kontakten med tusentals intressenter, är bilden av ungas situation på bostadsmarknaden en helt annan.

Enligt FI har andelen unga som tar bostadslån ökat sedan amorteringskraven infördes. Det är ett konstaterande som väcker många frågor. Men kurvan över det ökade antalet unga som tar bolån bryts tydligt när amorteringskraven införs och planar i princip ut helt. Det naturliga vore att den kurvan fortsatte uppåt med tanke på den rådande situationen. Den marginella ökning som kvarstår är, när man studerar FI:s egen graf men blotta ögat, knappt urskiljbar. Av detta blir deras analys – håll i hatten – att de unga inte hindrats att köpa bostad.

I detta nummer av Bygga Stockholm belyser vi bland annat detta:

* Den nya förbifarten som är inne i ett intensivt byggskede kommer när den står klar till 2026 att binda ihop de norra och södra länsdelarna och avlasta Essingeleden samt innerstan. Den nya vägen skapar möjligheter för fortsatt utveckling i en starkt växande region. E4 Förbifart Stockholm är en del av Stockholmsöverenskommelsen som går ut på att knyta ihop nya spår och vägar i hela Stockholm samt på ett effektivt vis länka samman de norra och södra delarna. Projektet påbörjades 2006 och beräknas vara klart om cirka sex år från och med i år. Grundtanken med den nya leden är att minska sårbarheten i Stockholms trafiksystem. Den nya vägen skapar möjligheter för fortsatt utveckling i en starkt växande region.
* Projektet Fair Play Bygg är ett gemensamt initiativ från Stockholms Byggmästareförening och facket Byggnads Stockholm-Gotland. Syftet är att komma tillrätta med brottslighet i byggbranschen.

* En 27 våningar hög skyskrapa med en huskropp i tre vinklar växer upp i Hammarby Sjöstad i södra Stockholm. – Det blir en fantastisk byggnad när den är färdig, säger projektchef Magnus Hellsten, Skanska Fastigheter Stockholm.

* Stockholms stadsbyggnadsnämnd har beslutat om stadsutvecklingsplanen för området Framtidens Stora Sköndal. Beslutet innebär att området får 4 500 nya bostäder, varav cirka hälften hyresrätter. Det innebär också tre nya skolor, 61 nya förskoleavdelningar och 15 000 kvadratmeter nya lokaler för vård, kultur och handel.

Trevlig läsning och hopp om en skön sommar,