Dagens Infrastruktur nr 1 2021.

Nya numret av Dagens Infrastruktur 1:2021 ute nu!

Kraftig nedgång av koldioxidutsläpp från nya bilar

Förra årets nybilsregistrering visar att en av tre bilar var en ren elbil eller en laddhybrid. Samtidigt har de icke laddbara bilarna blivit mer energieffektiva. Koldioxidutsläppen från nya personbilar minskade under 2020 till 93g/km, en förbättring med nästan 30g/km från 2020. Minskningen beror till största delen på att andelen laddbara bilar ökar i nyregistreringen. Det är positivt att de nya bilarna har blivit mer energieffektiva och i samband med det släpper ut mindre växthusgaser. De laddbara bilarna ökar dessutom sin andel till nära en tredjedel av nybilsförsäljningen. Elektrifiering är klart nödvändig för att vi ska nå klimat- och miljömålen, vid årsskiftet var antalet laddbara bilar i trafik cirka 180 000, 3,6 procent av vår fordonsflotta.

Utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken minskade med cirka nio procent eller drygt 1,3 miljoner ton. Detta kan förklaras till nästan 90 procent av den tillfälligt minskade trafiken under pandemin som var tio procent lägre än under 2019. Energieffektivisering inklusive elektrifiering av fordon bidrar till resten av de minskade utsläppen. Man kan också se att nya personbilar som inte är laddbara blir mer och mer energieffektiva. Under förra året sjönk det genomsnittliga koldioxidutsläppet från 132 till 126 g/km. Det är första gången sedan 2017 som snittet minskar för bilar med förbränningsmotorer. Är ni intresserade av eldrift i nyttotrafiken är ni välkomna 6–7 oktober 2021 då det är dags för premiär av eComExpo i Arlandastads nybyggda mässhallar. Mässan är en kunskapshub för dig som arbetar med upphandling av fordon inom kollektivtrafik samt godstransporter, är kravställare för kommunens eller regionens fordonspark, jobbar med samhällsplanering, citydistribution eller andra leveranslösningar, väl mött där.

I aktuellt nummer kan man bland annat läsa stort om bygget av Förbifart Stockholm. Framtidens bussar och lastbilar kommer att gå på el, det menar experter på fordonstillverkaren Scania. En miljard har investerats i utbyggnad av Ystads hamn och tunneldrivningen i Västlänken som nu tar fart på allvar. Hamnbanan som byggs ut med dubbelspår i Göteborg. Vidare ett innovativt projekt när Malmö-Lund får fyra spår som när det är klart 2023 ökar kapaciteten från 450 tåg till 650 tåg per dygn, i projektet används flera innovativa metoder. Detta och mycket mer spännande när det gäller vår infrastruktur finns att läsa nu i vårt första nummer för 2021 i Dagens Infrastruktur.

God läsning,

Läs aktuellt nr här;