Dagens Infrastruktur 3 2019

Nya numret av Dagens Infrastruktur nr 3 2019 ute nu!

Det nationella cykelbokslutet för 2018 redogör för trender och utveckling för att inspirera till ökat och säkert cyklande. Trenden med elcyklar från föregående år håller i sig. Försäljningen av elcyklar i Sverige ökade med 35 procent det senaste året.

Det såldes cirka 103 000 stycken elcyklar i Sverige säsongen 2017/2018. Det var en kraftig ökning jämfört med föregående säsong, då det såldes 67 500 stycken. Ökningen är mycket tack vare den statliga elfordonspremien som slog igenom ordentligt.

Utifrån en utvärdering som gjordes av elfordonspremien visar att ungefär hälften av elcykelanvändningen ersätter bilåkning och den andra hälften kollektivtrafik, vanlig cykel, gång och annat. Cykling ökar i betydelse och är en viktig del i ett hållbart transportsystem, säger Rami Yones, ordförande för Nationella cykelrådet.

Det finns ett stort fokus på cykelfrågorna och arbetet i samhället blir alltmer systematiskt och att cykla behöver bli attraktivare, smidigare och säkrare. Cykelbokslutet tas fram av Nationella cykelrådet som är ett samverkansforum för en ökad och säker cykling. Cykling ökar i betydelse och är en viktig del i ett hållbart transportsystem.

I detta nummer av Dagens Infrastruktur tar vi fasta på detta, här är något om innehållet:

* För femte gången arrangerade 2030-sekretariatet och Aktuell Hållbarhet konferensen Ekotransport 2030. Syftet med konferensen är att bevaka avvecklingen av fossila bränslen och ge ömsesidig inspiration i detta arbete.

* Hos Ramboll har projektering i 3D och användning av ett flertal digitala ”verktyg” utvecklats till ett sammansatt och komplett arbetssätt som blivit rutin för medarbetarna, men samtidigt ett arbetssätt som ständigt utvecklas.

* På det globala mötet om kollektivtrafik på Stockholmsmässan var Trafikförvaltningen SLL en värd och utbyggnad av Stockholms tunnelbana ett ämne. På plats med en egen monter på Global Public Transport Summit 2019 var världens största tunnelbyggare – China Railway Tunnel Group, CRTG.

* Gasum bygger ett nät av gastankstationer för tunga fordon och investerar i egen biogasproduktion i Sverige för miljardbelopp.

* Att ta hänsyn till barnens perspektiv i samhällsplaneringen är viktigt. Många stadsutvecklingsprojekt påverkar de barn och unga som bor, går i skolan och rör sig i området. Stockholms stad har gett Ramboll i uppdrag att ta fram så kallade barnkonsekvensanalyser och se till att barnens perspektiv får betydelse vid utvecklingen av de två områdena Årstafältet och Enskede IP söder om Stockholm.

Trevlig läsning och en riktigt skön sommar!