Elitläger för Svenska Skidförbundets unga längdåkare i Storhogna

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2013 08:17 CEST

På Storhogna är just nu landets elitungdomar på längdskidåkning samlade för en femdagars hårdträning tillsammans. På plats är givetvis även juniorlandslaget. Det är nytt deltagarrekord på lägret, 120 deltagare. Platsen för lägret är också ny, Storhogna, på gränsen mellan Jämtland och Härjedalen.

Boendet på Storhogna Högfjällshotell & Spa ligger direkt på fjället 725 m öh och ger utmärkta förutsättningar för lägrets träningspass.

Årets första Elitläger avgjordes i Piteå för några veckor sedan, men nu är det alltså läger nr 2 och det genomförs i Storhognas fjällterräng, och på de utmärkt hårt kuperade vägarna i anslutning till hotellet. Svenska skidförbundets elitlägeransvarige Anders Byström är tillsammans med Storhognas platschef Anna Hansson mycket glada för det stora deltagarantalet.

- 120 deltagare är nytt rekord under de fyra år som jag jobbat med Elitlägret. Vi hade 150 anmälda, men alla fick inte plats. Detta visar att vi har riktigt många duktiga junioråkare i Sverige, säger Anders Byström

- Vi är mycket glada över att Svenska Skidförbundet valt att lägga sitt Elitläger här på Storhogna, det går helt i linje med den ambition och den inriktning vi har på vår satsning på hälsa, rekreation och inte minst längdskidåkning, säger Anna Hansson.

På fredagen fick juniorerna lyssna på världsstjärnan Teodor Peterson som berättade om sin tid som ungdom, junior och sin syn på skidåkningens alla delar. De 120 deltagarna passade på att ställa frågor. Deltagarna fick köra ett testlopp i 100 meter sprint mot Teodor, men det var ingen som kunde slå sprintvärldscupssegraren. Gabriel Thorn var den som kom närmast honom.

Så här har träningsdagarna sett ut:

LÖRDAG
Crosspass löpning och rullskidor (K), 3-4 h
Styrka och rörlighet

SÖNDAG
Skidgång A3 i slalombackarna vid Klövsjö
Rullskidor A1

MÅNDAG
Crosspass rullskidor F+K, 2.30-3h
Fjällorientering A1-A2

TISDAG
Myrmästerskap, A1-A2-A3