Nervkittlande uppläsning om liv i lögn vinner Stora Ljudbokspriset

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2015 20:15 CET

Majgull Axelssons kritikerrosade Jag heter inte Miriam, kammade på måndagskvällen hem Stora Ljudbokspriset för bästa skönlitterära ljudbok på den allra första ljudboksgalan. Bästa ljudbok för barn gick till den korta och kärnfulla Vad sa pappa Åberg?. I kategorin bästa ljudboksdeckare blev det den fängslande Tjockare än vatten.

- Det är första gången som Ljudboksgalan går av stapeln i Sverige och vi är glada över att äntligen kunna ge ljudboken det utrymme den förtjänar. Ljudboken har funnits med länge men kommer nu starkt försäljningsmässigt som en bra konkurrent till andra digitala format – och det tycker vi är fantastiskt, säger Jonas Tellander, vd och grundare på Storytel, som arrangerade Ljudoksgalan på Metropol Palais i Stockholm.

En jury per kategori har lyssnat på de nominerade titlarna och sedan valt ut vinnaren inom sin genre. Priset går till både författaren och uppläsaren som får varsitt konstverk skapat av Ludvig Löfgren samt en vinstsumma på 50 000kr att dela på.

Årets pristagare är:

Skönlitteratur

Jag heter inte Miriam, författare Majgull Axelsson, uppläsare Katarina Ewerlöf.

Motiveringen lyder:

”Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson är en stark och välskriven berättelse

som tar oss med på en resa från 1940-talets Tyskland till nutidens Sverige. En historia som inte släpper greppet om dig. Katarina Ewerlöfs rena och distanserade inläsning står inte i vägen för berättelsen utan låter lyssnaren skapa sina egna bilder. Hennes närvaro och exakthet i uttal förstärker känslan av att befinna sig där och förhöjer den litterära upplevelsen.”

Barn/Ungdom

Vad sa pappa Åberg, författare Gunilla Bergström, uppläsare Jonas Karlsson

Motiveringen lyder:

”Vad sa pappa Åberg? är 8 min av ren njutning. Gunilla Bergström gör de mest vardagliga ting till ett äventyr och Jonas Karlsson läser den enkla och välgjorda berättelsen med kärlek och respekt. Det lugna tempot med fin pausering och betoning förstärker budskapet. Med ett leende i mungipan känner vi igen oss i hur tokigt det kan bli.”

Deckare:

Tjockare än vatten, författare Carin Gerhardsen, uppläsare Stefan Sauk

Tjockare än vatten är en mörk barndomshistoria med ödesdigra ekon in i modern tid. Motiveringen lyder:

”Carin Gerhardsen överför romanformatet till deckargenren och lyckas fängsla lyssnaren redan från historiens början. Stefan Sauks inläsning är både passionerad och nyanserad, med en nerv som hålls spänd genom hela boken.”

Hederspris för gediget arbete med litteraturhistoria

Ett hederspris på 25 000kr delas ut av Synskadades Stiftelse i samband med galan och gick till Eva Bonnier och Reine Brynolfsson för deras arbete med att göra James Joyce omfattande bok Ulysses till ljudbok. Enligt motiveringen har de tillgängliggjort ett stycke litteraturhistoria och låtit det litterära värdet och inte det kommersiella styra beslutet.

Under galan utsågs även Margit Sandemos serie Sagan om Isfolket till årets mest sålda bokserie utifrån Storytels försäljningssiffror. Margit Sandemos klassiska serie har getts ut i ljudboksform av Storytel sedan 2013 och är ljudbokstjänstens mest sålda böcker och toppat listan sedan serien började släppas.

För mer information, bilder och intervjuer kontakta:

Ambra Pierrou, 073-310 84 04 eller ambra@storytel.com, www.storaljudbokspriset.se

Storytel är ljudbokens variant av Spotify, och världens första tjänst för obegränsad läslyssning i mobilen. Sedan tjänsten lanserades 2005 har mer än 1 000 000 ljudböcker lyssnats på genom tjänsten, som fungerar till alla smarta telefoner. Storytel har en offlinefunktion som även gör det möjligt för användarna att lyssna på ljudböcker i även när det inte finns tillgång till mobil uppkoppling.

Storytel växte under 2012 med 125 % och har i december 2013 cirka 61 000 betalande kunder. Under 2012 omsatte Storytel 35 Mkr och bolaget finns i Sverige, Danmark och Holland. Storytel har i september 2013 utsetts till Gasellföretag av Dagens Industri.

För mer information om Storytel, besök gärna www.storytel.se