Storytel lanserar i Förenade Arabemiraten

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2018 08:35 CEST

Idag lanseras Storytel i Förenade Arabemiraten, som därmed blir den första tjänsten för strömmade ljudböcker som erbjuder titlar på både arabiska och engelska. Titlarna kommer att vara tillgängliga i stora delar av den arabisktalande världen, och man ser goda förutsättningar för tjänsten både i ökningen av användandet av abonnemangstjänster, och i det ökande användandet av smartphones.

”Den arabiskspråkiga regionen har på sikt en stor potential och vår ambition är att bli den ledande ljudbokstjänsten där”, säger Stefan Tegenfalk, som ansvarar för Storytels inträde på nya marknader.

I katalogen kommer det initialt att finnas tusentals böcker på engelska, och ca 350 titlar på arabiska. Därefter kommer en ljudbok om dagen att släppas på arabiska. Storytel är framförallt stolta över att kunna erbjuda bästsäljande titlar av Abdel Quddous och Ahmed Khlaed Tawfik i ljud för första gången. Man kommer också att producera eget material i form av ljudboksserier. Storytel Original är ett koncept med tio stycken entimmesavsnitt som introducerade i Sverige 2016 och som nu alltså även når den arabisktalande världen.

För mer information, kontakta:

Jonas Tellander, VD och grundare Storytel, mobil 070-2616136

e-post: jonas@storytel.com

Storytel är ljudbokens variant av Spotify, och världens första tjänst för obegränsad läslyssning i mobilen. Storytel har en offlinefunktion som gör det möjligt för användarna att lyssna på ljudböcker även när det inte finns tillgång till mobil uppkoppling. Storytels streamingintäkter växte under 2017 med 48% och hade i slutet av 2017 över 530 000 betalande kunder. Under 2017 omsatte Storytel inom affärsområdet Streaming 730 Mkr.