SM i Stöten med startfält av världsklass!

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2007 16:45 CET

Tre veckor kvar till de alpina mästerskapen i Stöten. Och allt tyder på tuffa tävlingar på högsta elitnivå.

- Det ena toppnamnet efter det andra trillar in, säger Stötens VD Per Lehmann. Publiken är bara att gratulera.

SM i slalom och storslalom avgörs i Sälen för första gången sen 1979 – då toppnamnet hette Ingemar Stenmark. Att valet föll på Stöten är ingen slump. Det är ju här det finns tuffa, högklassiga och utslagsgivande pister som World Cup-backen och Älvan.

– Det finns en genuint positiv inställning till Stötens kvalitet och kapacitet bland landets elitåkare, säger Per Lehmann. Det märks i alla kontakter vi har och intresset för att komma hit har varit glädjande stort.

Sverige har ett alpint landslag i medvind just nu. Vilket bland annat visade sig i form av silvermedaljerna i lag-VM. Till SM i Sälen 23-24 mars är det klart att herrar som Jens Byggmark, Markus Larsson, Martin Hansson, Johan Brolenius och André Myhrer kommer.
Bland damsidans tunga favoriter och deltagare märks VM-medaljörer som Maria Pietilä-Holmer, Nike Bent, Anna Ottossson och Jessica Lindell Vikarby.

Det lär bli en hel del autografskrivande i samband med prisceremonierna på Skidtorget…

– Många undrar naturligtvis hur det blir med Anja Pärson, säger Per Lehmann. Där har vi inte fått något besked än. Men naturligtvis vore det fantastiskt roligt om även hon dök upp!

SM i super-G och störtlopp avgörs i Åre veckan efter slalomuppgörelsen i Sälen.
De flesta av åkarna ska vidare dit för att tävla, men avslutningsbanketten har de valt att förlägga till Stöten

– Några av åkarna har ju dessutom aviserat att de nu tänker avrunda sin aktiva karriär, säger Per Lehmann. Vi ska se till att de och alla andra får en kanonkväll.

För mer information kontakta Per Lehmann, vd, +46(0)70-897 61 41
Eller Malin Gobén, marknads- & försäljningschef, +46(0)73-820 40 84

Stöten har Sälens högsta fallhöjd, bästa backar och kortaste liftköer. Verksamheten omfattar även stugbyar, hotell, restauranger, sportservice, SPA, konferens- och badanläggning. Stöten i Sälen AB ingår i Norlandiakoncernen med totalt 41 hotell och anläggningar i Norge, Sverige och Danmark. Omsättningen är 100 miljoner på årsbasis och sysselsätter 200 medarbetare under vintersäsongen. Vi arrangerar alpina SM 2007.

Tel +46(0)280-75 000
info@stoten.se