Stöten har storsatsat och investerat vilket skapat en än mer attraktiv destination för skidåkare på alla nivåer.

SUCCÉSÄSONG FÖR STÖTEN I SÄLEN

Succésäsong för Stöten

”De senaste årens storsatsningar jag gett resultat”

Den senaste tidens storsatsningar i Stöten ihop med den gångna vinters rekordartade snömängder har gett frukt. Såväl omsättning som nöjdheten bland besökarna har nått nivåer över de förväntade. Stöten är även en av tre destinationer som är nominerade till SLAO:s utmärkelse som ”Årets Skidanläggning 2017/2018”.

Vi kan med glädje konstatera att vi ökat på alla fronter, såväl omsättningsmässigt som i både återkommande samt nöjda gäster. Det är vi otroligt glada och stolta över, säger Stötens vd Johan Thorn.

Stöten har de senaste åren gjort storsatsningar i mångmiljonklassen. Totalt har 256 miljoner kronor har investerats i Sälens nordligaste skidanläggning under åren 2014 fram till 2017. Inför säsongen 2016/2017 lanserade man ett helt nytt skidområde med fem nya nedfarter och Dalarnas längsta och snabbaste expresslift, Vargy Express, en 1,7 kilometer lång 6-stolslift från Litner Ropeways som går från dal- till toppstation i 22 km/h.

MER SNÖ SNABBARE!

Inför säsongsstarten 2017/2018 investerades 35 miljoner kronor i ett helt nytt snöläggningssystem i Stöten. En storinvestering för att skapa ett driftsäkert och pålitligt system, med kortare uppstartstid och bättre kvalitet på snön.

Dessa satsningar, tillsammans med ett totalt sett utbyggt serviceerbjudanden med bland annat fler boenden och en ny restaurang har gett frukt. Och det är inte utan stolthet Stöten i Sälens vd Johan Thorn nu presenterar resultaten ifrån den nyss avslutade säsongen:

–Vi har i år ökat skidåkardagarna med 20 procent och omsättningen på Skipassförsäljningen med 61 procent sedan 2014, varav 35 procent sedan den nya expressliften, Vargy Express lanserade säsongen 2016/2017. Vi har även fler återkommande gäster och nöjdheten ökar.

VAD BEROR DE POSITIVA RESULTATEN PÅ?

–Vi har storsatsat och investerat vilket gjort oss till en än mer attraktiv destination för skidåkare på alla nivåer. Sedan har personalen en väldigt stor del i framgången. Vi har en låg personalomsättning och en hög nöjdhet bland de som jobbar hos oss. Och nöjd personal ger nöjda gäster! Konstaterar Johan Thorn.

Bland satsningarna i destination Stöten kommande säsong ryms planer på 1400 nya bäddar, en helt ny skilodge med hotell, pianobar och restaurang. Investeringar om totalt 500 miljoner kronor. Allt för att även fortsättningsvis erbjuda en komplett helhetsupplevsel och inte minst behålla epitetet ”Sälens bästa skidåkning”.

Det här är Stöten i Sälen AB: En av Sveriges ledande skiddestinationer. Sälens bästa skidåkning enligt en undersökning utförd av Synovate. Sälenfjällens nordligaste skidanläggning belägen i nordvästra Dalarna. Stöten i Sälen har 19 liftar och 45 nedfarter. Utöver skidåkningen finns alla faciliteter som krävs för att få en trevlig vintersemester. 7 500 bäddar finns i området. Stöten erbjuder såväl konferenser, som grupp- och privatresor. Skidresorna säljs via återförsäljare och även direkt via Stöten i Sälen AB. Under vintersäsongen har Stöten i Sälen AB cirka 250 medarbetare. Den totala omsättningen i Stöten uppgick till 250 MKR säsongen 2017/2018, varav liftomsättning svarade för 54 MKR.