TermoDeck  - ger bra inomhuskomfort

TermoDeck - ger bra inomhuskomfort

TermoDeck är ett system för distribution av värme, kyla och friskluft via kanaler i betongbjälklaget. Systemet är baserat på håldäcksbjälklag och används ofta i kombination med en FTX lösning, dvs mekanisk till och frånluft med återvinning. TermoDeck är prisbelönt av Världsnaturfondens intiativ Climate Solver.

– Det är inomhuskomforten som är den stora plusfaktorn. Med TermoDeck finns det väldigt mycket att vinna där, säger Peter Roots på Strängbetong.

TermoDeck-systemet bygger på att kanaler i håldäcksbjälklaget används för kanalisering av luft – både för värme och kyla. Tillsammans med tunga fasader blir inomhusmiljön jämn och inget vattenburet system för uppvärmning behövs. TermoDeck används även för ventilation, och genom att bygga välisolerade och lufttäta byggnader med hög termisk tröghet och exponerade bjälklag, kan kraven på den installerade värmeeffekten bli lägre.

– All värmetillförsel sker genom taket. Men i ett flerfamiljshus blir det till golvvärme för de som bor i lägenheten ovanpå också. Så det fungerar alltså som både golv- och takvärme. Då kan man använda betongens värmelagringsförmåga och på så vis få bort temperatursvängningar vilket leder till en god inomhuskomfort. Värmen eller kylan kan fördelas jämnt, förklarar Peter Roots.

Som en kakelugn
En kakelugn, som har hög termisk tröghet, lagrar värme länge tack vare sin tyngd och massa. Sedan avges värmen sakta, och varmluften leds i kakelugnen genom en labyrint av rökgångar, vilket fördelar värmen jämnt. På samma sätt fungerar TermoDeck.
– En praktisk fördel med TermoDeck är att det är relativt okänsligt för temperatursvängningar i värmesystemet, vilket är ganska vanligt förekommande. Genom att den stora massan utnyttjas blir svängningar i tillförd temperatur ytterst liten när den når rummet. Det blir väldigt mycket bättre inomhuskomfort i och med att du kan fördela värmen på större yta, säger Peter Roots.

Det finns fler fördelar med Termodeck.
-Det blir så klart billigare när man tar bort radiatorerna. Och man har inte samma rördragning, så du slipper även det. Dessutom blir det mycket mer lättstädat. Jag skulle föredra det själv, bara för att slippa att städa runt radiatorer, säger Peter Roots.

Vi berättar gärna mer om TermoDeck på Ekobyggmässan i Kista 30 sept och 1 oktober.

Villl du läsa mer om TermoDeck? Klicka här!