Ture No 8 vinner arkitekturpris - Strängbetongs fasadelement prisas av Svensk Betong

Under gårdagskvällen, onsdagen den 8 oktober, korades vinnaren av Svensk Betongs Arkitekturpris Prefab 2014. Kvällens stora vinnare blev Vera Arkitekter för deras bidrag Ture No 8. Ture No 8 ligger centralt beläget på Grev Turegatan i Stockholm och inrymmer 61 designlägenheter fördelade på tio våningsplan. Byggnadsverket beskrivs som ett nyskapande tillskott till Östermalms historiska stadsmiljö och bakom den sandblästrade och omtalade betongfasaden står Strängbetong.
Vinnaren av Svensk Betongs Arkitekturpris Prefab 2014 är Vera Arkitekter. Vinnarna prisas för sitt bidrag Ture No 8, ett unikt boendekoncept på en av Stockholms mest exklusiva och centrala adresser. Som ett av tre nominerade byggnadsverk där ”betongelement bidragit till en hög arkitektonisk klass för byggnadsverket i sin helhet” hamnade Ture No 8, med sin unikt sandblästrade betongfasad i topp. Strängbetong, står bakom byggnadens stomme och de betongelement som utgör fasaden. För att möta kundens önskan om en fasad med kalkstenskaraktär har Strängbetong tagit fram den helt nya ytan som blästrats med sand för att ge rätt effekt. Gatufasaden är rikt skulpterad och påminner om Östermalms traditionella fasader. Samtidigt har Vera Arkitekter strävat efter att skapa en kraftfull arkitektur som syns med hjälp av moderna tekniklösningar och noggrant utvalda och hållbara material.

– Vår ambition var att, med samtida material och modern byggteknik, uppnå plastiska kvaliteter som påminner om Östermalms rikt skulpterade stenfasader från förra sekelskiftet, säger Tobias Nissen på Vera Arkitekter. Prefabtekniken visade sig idealisk för ett sådant skulpturalt arbete.
I kontrast till den sandblästrade gatufasaden har gårdsfasaden fått en mer avskalad karaktär. Fasaden in mot innergården består nämligen av vitputsade betongelement och även dessa är tillverkade av Strängbetong.

– Först och främst vill jag gratulera Tobias Nissen och hans kollegor på Vera Arkitekter, säger Ulf Julle, affärsansvarig på Strängbetong. Vi är stolta över att vara en del i ett så unikt design- och bostadsprojekt. Med Ture No 8 bevisar vi ännu en gång att betong är så mycket mer än ett konstruktionsmaterial och att våra prefabricerade betongelement lever upp till förstklassiga designkrav. Det faktum att Grev Turegatan är en trång gata med mycket liv och rörelse var givetvis en utmaning, i och med att betongelementen fraktas direkt från fabrik, men logistiken och monteringen gick över förväntan.

Juryns vinnarmotivering lyder:
Med byggnaden Ture No8 på Grev Turegatan i Stockholm har arkitekten velat skapa en samtida tolkning av bostadshusen på Östermalm, en byggnadstyp som traditionellt har en skulptural och påkostad gatufasad och en enkel, nedtonad fasad mot gården.
Med ett sinnrikt utformat betongelement, som varierats och placerats i olika liv, har gatufasaden getts en uttrycksfull gestalt som väl balanserar mellan enkelhet och rikedom.
Kompositionen tillgodoser på samma gång gatans ljusbehov samtidigt som den utgör ett nyskapande tillskott i den historiska stadsmiljön på Östermalm. Den täta innergården utgör med sin precisa form och konsekventa utformning en fascinerande rumsupplevelse – den böljande formen utnyttjar utrymmet till fullo och ger den trånga gården en maximal rymd.

Fakta om Ture No 8
Adress: Grev Turegatan 8, Stockholm
Byggherre: Wallenstam
Arkitekt: Vera Arkitekter
Byggår: 2013
Stomme och fasadtyp: Sandwichelement och håldäckbjälklag, Strängbetong
Fasad: Sandblästrad betong, Strängbetong

Strängbetong är Sveriges ledande företag inom prefabricerade byggnadssystem. Företaget har cirka 1200 anställda, verksamhet på 13 platser i landet och en omsättning på närmare 2,5 miljarder kronor.