En av Sveriges mest populära föreläsare lär ut Konsten att lyssna i ny bok

Annika Telléus är e-handelspionjären som varit med och lagt grunden för H&Ms kundinsiktsarbete. Hon har under många år mött kunder från hela världen i rollen som analytiker och researcher – något som fått henne inse vikten av att lyssna på vad personer faktiskt säger. I boken Konsten att lyssna presenterar hon vad hon har lärt sig om att lyssna på andra, men också på sig själv.

Konsten att lyssna utkommer 25 mars. ISBN 9789189057098

— Jag är fullständigt övertygad om att världen blir bättre om vi blir bättre på att lyssna, på oss själva och på varandra. Jag vill använda min kunskap och de erfarenheter jag samlat på mig för att hjälpa andra bli bättre på och utvecklas inom detta fält. Ibland säger vi att vi inte har tid att lyssna - men har vi tid att inte göra det? säger Annika Telléus.

Förutom att föreläsa om grupputveckling, arbetsglädje och kommunikation brinner Annika Telléus för att ge verktyg och sprida kunskap om hur mycket vi har att vinna på att bli bättre på att lyssna. Detta gör hon bland annat genom att ställa frågorna: Vem är du? Vart ska du? Vad är ditt varför? Med utgångspunkt i lyssnargalgen, hennes egenutvecklade modell för lyssnande, får man hjälp att hitta sina svar på dessa viktiga frågor. Det gäller att ha relationer där galgen har balans mellan att lyssna på andra och att bli lyssnad på själv.

I vår värld handlar det mer och mer om att sända och nå ut. Vi sänder och sänder och är på väg att gå sönder! Vi skriker högre och högre för att höras, och med hjälp av algoritmer får vi hela tiden bekräftat att vår bild av världen är sann. Mer än någonsin behöver vi balans. Vi har ett behov av att nå ut – men vi behöver också nå in. Vi behöver lyssna och vi behöver bli lyssnade på. Vi måste våga mötas och vi behöver acceptera både oss själva och andra. — ur boken

Annika Telléus lyssnade under många år på kunder och medarbetare över hela världen för H&Ms räkning. Hon är idag en uppskattad och efterfrågad kurs- och workshopledare i ledarskap, kommunikation, presentationsteknik och konsten att lyssna. 2019 blev hon framröstad till en av Sveriges 100 mest populära föreläsare.

Presskontakt:
GUL PR: vilhelm@gulpr.se | 073 - 690 74 09