Stordalen intensifierar satsningen på företagsbostäder och longstay

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2019 13:59 CEST

Mattias Stengl

Mattias Stengl tillträder den 1 juni som VD för Strawberry Living AB. Rekryteringen är en viktig del i det Stordalenkontrollerade bolagets ambition att expandera och utveckla nya tjänster inom segmentet företagsbostäder och longstay. Företaget förfogar idag över drygt 2200 kontrakterade lägenheter i 8 svenska städer.

Strawberry Living AB startades 2017 när Petter Stordalen blev majoritetsägaren i bolagen Företagsbostäder AB och Personalbostäder AB. Bolagets affärsidé är att leverera företagsboenden och lösa kunders bostadsbehov och är idag störst på den svenska marknaden. I dagsläget omfattar verksamheten uthyrning av ca 2200 lägenheter på 8 orter i Sverige. Ytterligare ca 1000 lägenheter tillkommer de kommande åren. Mattias Stengl har nu rekryterats för att tillsammans med Företagsbostäders och Personalbostäders VD Charlotte Dellblad driva expansionen samt utveckla verksamheten vidare.

- Mattias Stengl är en uppskattad, passionerad och kompetent ledare med sinne för affärer. Vi är övertygade om att hans intresse för att utveckla nya affärsmodeller i kombination med det nätverk han har gör att vi kan ta nästa steg i utvecklingen av Strawberry Living. Tillsammans med koncernens långa erfarenhet i att förmedla gästupplevelser och Mattias entreprenörskap och förmåga att tänka nytt och utmana så lägger vi grunden för ett mycket konkurrenskraftigt bolag med uppgift att bjuda på en rejäl injektion i en traditionell bransch, säger Daniel Stenbäck, Chief Development Officer för ägarbolaget Nordic Choice Hospitality Group.

Mattias Stengl har stor erfarenhet i att både starta och driva företag och att utveckla nya koncept och samarbeten, nu senast som VD för Petter Stordalens hotellsatsning HOBO på Brunkebergstorg i Stockholm. Innan dess startade han upp det då nya hotellkonceptet Comfort Xpress i Tromsö i nordnorge.

Rekryteringen av Mattias Stengl är ett led i att skapa ytterligare möjligheter för tillväxt genom bland annat ökat fokus på affärsutveckling och dra synergier från Nordic Choice Hotels befintliga hotellverksamhet i Norden och Baltikum.

- Jag är ödmjuk och glad över att få leda utvecklingen i Strawberry Living. Vi står inför en väldigt spännande framtid med kraftig expansion och där den grundläggande affärsidén har en otrolig potential. Sättet som vi lever våra liv på förändras och med det också våra gästers behov, det ställer höga krav på vår förmåga att utvecklas som bolag. Tillsammans med den breda kompetens som finns i våra befintliga verksamheter ser jag fram emot att tydliggöra vårt erbjudande gentemot våra kunder och fortsätta den resa som påbörjats med Strawberry Living, säger tillträdande VD Mattias Stengl.

Mattias Stengl tillträder den nya tjänsten senast den 1 juni. Rekryteringen av hans efterträdare som VD på Hobo har startat.

För mer information kontakta:
Daniel Stenbäck, Chief Development Officer Nordic Choice Hospitality Group, +46 70 161 68 06
Mattias Stengl, tillträdande VD Strawberry Living AB, +46 70 216 54 71

Strawberry Living AB är moderbolaget till Företagsbostäder och Personalbostäder. Bolaget ägs till 60 procent av Petter Stordalen genom Nordic Choice Hospitality Group, 38 procent av Preservo Holding AB samt 2 procent av Charlotte Dellblad AB. Bolagens verksamhet omfattar idag förmedling av 2200 lägenheter på orterna Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Helsingborg, Linköping, Karlskrona och Älmhult. Ambitionen är att växa kraftigt på den nordiska marknaden och gå i bräschen för att introducera nya tjänster och upplevelser i sitt segment samt hitta synergier med närliggande verksamheter.

Kommentarer (0)

Kommentera