Året som gått

Året som gått

Strömmas intensiva sommarsäsong är över - en lyckad säsong med mycket höga besöksantal och slagna passagerarrekord visade det sig. Totalt sett har antalet gäster på rundturer och aktiviteter ökat med 7 procent för högsäsongsmånaderna juni, juli, augusti jämfört med föregående år. Strömma har dessutom varit flitigt uppmärksammat i media under året. En av höjdpunkterna var förstås Prinsessan Madeleines bröllop där tre av Strömmas historiska skärgårdsbåtar tog bröllopsgästerna från Riddarholmen till Drottningholms slott - mediabilder som visats över stora delar av världen. En annan händelse som fått stor uppmärksamhet är TV4Plays slow TV-satsning med sändning dygnet runt från Strömmas Göta Kanalbåt M/S Diana.

Strömmagruppen har under två intensiva år byggt upp en allt större verksamhet och är idag en nordisk aktör. På kort tid har omfattande verksamheter etablerats i Köpenhamn, Oslo och Helsingfors - både genom förvärv och egen uppbyggd verksamhet. Sedan tidigare har Strömma verksamheter i Stockholm, Göteborg och Malmö samt i fjällvärlden. Strömma är nu en ledande aktör i Norden inom rundturer och aktiviteter främst med bussar och båtar. Under år 2011 och 2012 koncentrerades verksamheten på förvärv och integrering av de nya verksamheterna medan fokus under år 2013 har legat på effektivisering, konsolidering, trimning och organisation av de nya verksamhetsgrenarna. Resultatet av 2013 års fokuserade arbete är kraftiga resultatökningar och en ny stabil organisation.

Strömmas IT-strategi med målet att tillgängliggöra alla erbjudanden och upplevelser i nordiska webb-baserade butiker är snart i hamn. I och med webb-butikerna ges Strömmas målgrupper ökad tillgänglighet till information, inspiration och framförallt bokning, vilket i sin tur gör Strömma unikt, attraktivt samt priserna konkurrenskraftiga även i framtiden.

Företagsmarknaden med möten, kongresser och event är dessvärre svag och år 2014 beräknas bli ytterligare ett svagt år. På grund av den nedgående företagsmarknaden, tillsammans kostnader för förvärv och konsolideringar, gjordes således ett svagt resultat år 2012. Trots den svaga företagsmarknaden gjordes dock ett kraftigt resultatlyft år 2013 och Strömma redovisar återigen positiva resultat efter förluståret 2012.

Under många år framöver kommer Strömma att redovisa stora avskrivningar av goodwill som uppkommit genom förvärven i framförallt Köpenhamn och Helsingfors. För att trygga en solid ekonomisk plattform fortsätter Strömma med höga avskrivningar och mycket starka kassaflöden för kunna agera offensivt även i framtiden. Strömma är idag bland de mest kapitalstarka och solida i turistnäringen.

-  Vi har nu ett nordiskt perspektiv och hoppas framöver kunna bidra med bra erbjudanden och en modern distribution, ett krav för att vår del av världen skall kunna vara med och konkurrera om nya besökare” säger Jan Larsén, VD för Strömma Turism & Sjöfart AB.

De närmaste åren kommer att vara tuffa då världsekonomin är fortsatt svag och antalet möten och event inte beräknas komma upp på tidigare nivåer. För att trygga framtiden fortsätter Strömma sin fokuserade satsning på att vara den mest attraktiva upplevelseaktören inom både privatmarknaden och företagsmarknaden.

För mer information kontakta
Jan Larsén, VD för Strömma Turism & Sjöfart, 0708-94 76 34, jan.larsen@stromma.se
Riitta Östberg, Marknads- och försäljningsdirektör, 0705-37 99 66, riitta.ostberg@stromma.se

Strömma Turism & Sjöfart AB är ett av Skandinaviens största upplevelseföretag med fokus på rundturer med båt och buss samt aktiviteter i fjällen. Visionen är att skapa upplevelser som ger minnen för livet. Verksamheten bedrivs främst i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingfors och Köpenhamn under kända varumärken som bland andra Strömma Kanalbolaget, Stockholm Sightseeing, Paddanbåtarna, Göta Kanalrederiet, Canal Tours, Open Top Tours, Ekmanbuss och Hemavan Tärnaby.

Ta del av nyheter, tips och erbjudanden från Strömma genom vår sida på Facebook!

Marie Johansson

Försäljnings- och marknadsdirektör Strömma Group Strömma Turism & Sjöfart AB (Strömma Group) +46 (0) 8-12 00 40 81