Birka museet firar 20 år. Välkommen på kalas!

Birka museet firar 20 år. Välkommen på kalas!

Den 29 juni fyller Birka museet 20 år. I Birka museet ingår ett museum med både permanenta och tillfälliga utställningar, en musei-shop med noggrant utvalda produkter samt ett Open Air-museum med rekonstruerade vikingakvarter. 20-årsjubileet firas med kalas och ett för dagen skräddarsytt program. Forskare och professorer håller föredrag i Birkas hörsal, det blir guidningar i fornlämningsområdet, fest i museet och butiken samt musikuppträdanden. På vägen tillbaka till Stockholms City med M/S Victoria bjuds det på tårta. En fest för vetgiriga - både stora och små.

Birka museets permanenta utställning

Här visas verklighetstrogna modeller av människor, byggander och landskap som visar hur det kan ha sett ut på Birka. I utställningen finns även fynd från utgrävningar samt flera fina kopior. Utställningen berättar om handeln, hantverket, religionen, maten och människorna som bodde i Birka.

Sommarens tillfälliga utställning ”Plats för arkeologi"
Denna utställning visar de senaste årens forskningsresultat, och presenteras av Sjöhistoriska, Historiska museet och Ludwig Boltzmann-institutet i Wien. Sjöhistoriska, som är en del av Statens maritima museer, har under flera års tid tillsammans med olika samarbetspartners undersökt det vikingatida hamnområdet utanför Birka. Arkeologer har grävt i jorden och marinarkeologer letat fynd i vattnet. Projektet "Maritima Birka", har gett en ny och fördjupad förståelse om hur hamnområdet utanför Birka kan ha sett ut, samt hur sjöfarten fungerade. I undersökningarna har arkeologerna hittat ovanligt många träföremål. Bland annat ett litet träsvärd, träskedar och en ovanligt stor knävel, en typ av träföremål som använts i riggen till vikingatida båtar.

Historiska museet driver sedan 2013 ett projekt som kallas Kammargravens gåtor. I detta undersöker de en av Birkas rikast utrustade kammargravar, Bj 750, och dess relation till sin närmaste omgivning. Graven undersöktes första gången 1879 av Hjalmar Stolpe. Resultaten är på många sätt överaskande. Ett omfattande antal föremål har hittats, bland annat ett svärd, en yxa och ett spjut som nedlagts i grop inom graven. Utöver detta påträffades en rad andra föremål och ett stort antal djurben. Det visade sig alltså att Hjalmar Stolpes undersökning 1879 – trots att han då hittade en gravurna med föremål – var långt ifrån fullständig och endast har omfattat delar av anläggningen.

Nu är hela den vikingatida bosättningen Birka och Hovgården kartlagd av Ludwig Boltzmann-institutet för arkeologisk prospektering och virtuell arkeologi (LBI ArchPro), utan att ett enda spadtag gjorts! Med hjälp av icke-förstörande prospekteringstekniker tas en detaljerad tredimensionell bild fram av de omfattande lämningarna på Birka – en av de tidigaste stadsbildningarna i Skandinavien. Modern arkeologisk prospektering är ett värdefullt komplement till traditionell arkeologi. Undersökningen sker med högupplöst markradar och magnetometer som monteras på terränggående fordon, vilket möjliggör kartläggning och undersökning av stora ytor på kort tid. Dolda spår av vikingatida hus, gropar, stolphål, härdar, försvarsanläggningar, gravar, vägar och tomtgränser kan på det här sättet dokumenteras helt utan markingrepp.

Open Air-museet

I de rekonstruerade vikingakvarteren kan besökaren själv promenera omkring och upptäcka de olika husen som byggts upp som kopior på de hus man hittade vid den stora utgrävningen på 1990-talet. Husen är byggda med samma tekniker, verktyg och material som vikingarna använde sig av. Husen som finns idag byggdes upp av studenter i vikingatida byggnadstekniker från Högskolan på Gotland i samarbete med Strömma Turism & Sjöfart och Riksantikvarieämbetet.

Båten M/S Victoria går till Birk och avgår dagligen under sommaren från Stadshusbron. Färden tar 2 timmar. Ombord finns café och restaurang samt sittplatser inomhus och utomhus. I biljettpriset ingår båtresa tur och retur, guidad promenad i fornlämningsområdet samt entré till Birka museet.

FÖR PRESS! Se bifogad pdf med pressinbjudan!

För mer information kontaktaVeronica Björkman, Platschef på Birka Vikingastaden, 0708-94 76 56, veronica.bjorkman@stromma.se
Peter Henricson, Affärsområdeschef Strömma Sverige, 0708-94 76 33, peter.henricson@stromma.se
eller besök birkavikingastaden.se

Birka Vikingastaden är en del av Strömma Turism & Sjöfart AB - ett av Skandinaviens största upplevelseföretag med fokus på rundturer med båt och buss. Visionen är att skapa upplevelser som ger minnen för livet. Verksamheten bedrivs främst i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingfors och Köpenhamn under kända varumärken som bland andra Strömma Kanalbolaget, Stockholm Sightseeing, Paddanbåtarna, Göta Kanalrederiet, Canal Tours, Open Top Tour och Birka Vikingastaden. Läs mer på www.birkavikingastadne.se

Ta del av nyheter, tips och erbjudanden från Strömma genom vår sida på Facebook eller följ oss på Instagram!