Sjöbefälsföreningen trappar upp strejken mot Strömma på oriktiga grunder

Sjöbefälens lyxstrejk drabbar Stockholms turister och drar in Strömma i en strejk som inte berör oss.

Den strejk bland SACO-förbundet Sjöbefälsföreningen som nu brutit ut drabbar i vanlig ordning oskyldiga, som inte är grunden för konflikten. De strejkande sjöbefälen strejkar för att uppnå fördelar efter den skandalomsusade skärgårdsupphandlingen som just slutförts i Stockholm. I och med att det vinnande bolaget TRSM Group AB har vunnit, så förlorar de tidigare sjöbefälen inom den skattesubventionerade trafiken eventuellt sina guldkantade avtal. För att behålla dessa så strejkar de nu så att alla i hela den privata sektorn skall få likandana avtal. Det innebär en löneökning mot uppemot 15 procent! Om det går igenom kommer förmodligen flera privata rederier helt få lägga ner eller åtminstone reducera sin verksamhet.

Förutom de guldkantade skattesubventionerade avtalen så strejkar samma grupp för så kallade tarifflöner. Tarifflöner för chefer inom SACO torde vara ovanligt och inte värdigt ett fack som säger sig bestå av akademiker och ledare. Inom Strömma införde vi individuella löner i en tät dialog. Vi upplever att det ökar kontakten mellan personal och att individuella löner premierar initiativ och ledarutveckling. Att lämna dessa verkar antikt och förelegat!

Inom Strömma gör vi regelbundet medarbetarenkäter där en av frågorna är ”Som medarbetare får vi en rimlig lön för det arbete vi utför”, instämmer 64 % av befälhavarna i det påståendet! En siffra som är betydligt högre än Strömma Sveriges snitt och högre än snittet enligt svensk serviceindustris nivå på 52 %.

En befälhavare i Strömma har begynnelselön på 32 000: - och når som högst 39 000: - exkl. tillägg. För det löneavtal som gäller för befälhavare som arbetar i den del av skärgårdens rederier som är verksamma inom upphandlad och allmän finansierad trafik är motsvarande lön 33.000 – 41.000:- exkl. tillägg. Noteras bör att arbetstiden för en befälhavare är 36 timmar i veckan.

Inom Strömma anser vi att man skall hålla sig inom det så kallade märket och att genom individuella löner premiera framåtanda och gott ledarskap.

Den upptrappning som nu Sjöbefälsföreningen gör mot de privata företagen är osmaklig och går i dess nuvarande skede ut över de sjöbefäl som inte är egna företagare och önskar fortsätta sitt engagerade arbete. Det går också ut över skärgårdens resenärer och besökare till Stockholm.

Vi manar till ett upphörande av denna lyxstrejk som känns mycket omodern i sina krav.

För ytterligare information kontakta:
Peter Henricson, Affärsområdeschef Strömma Sverige, 0708-94 76 33, peter.henricson@stromma.se

Strömma Turism & Sjöfart AB är ett av Nordens största upplevelseföretag med fokus på rundturer med båt och buss samt storstadsaktiviteter. Vi skapar upplevelser som ger minnen för livet. Verksamheten bedrivs i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo, Bergen, Stavanger, Geiranger, Ålesund, Helsingfors och Köpenhamn under kända varumärken som Strömma Kanalbolaget, Stockholm Sightseeing, Canal Tours Copenhagen, Helsinki Card, Paddanbåtarna, Rederi Göta Kanal, Nya Älvsborgs Fästning, Panorama Sightseeing, Vaxholms Kastell och Open Top Tours. Läs mer på www.stromma.se

Ta del av nyheter, tips och erbjudanden från Strömma genom vår sida på Facebook eller följ oss på Instagram!