Sightseeing på Amsterdams kanaler

Strömma förvärvar Amsterdams ledande sightseeingaktör

– Köper Canal med 46 sightseeingbåtar och 100-tal pedalbåtar

Strömma Turism & Sjöfart, förvärvar den ledande sightseeingaktören på Amsterdams kanaler Canal Bike B V. Genom företagsköpet skapas möjlighet att samordna och utveckla bolagens distribution och hållbarhetslösningar i Holland och Norden.

Förvärvet träder i kraft den 7 juni 2016. Den nuvarande ledningsgruppen för Canal kommer att fortsätta och huvudägare Mr. Felix Guttman kommer att kvarstå som delägare.

Strömma Turism & Sjöfart driver för närvarande 80 passagerarfartyg och 70 sightseeingbussar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Koncernen är stark inom distribution och säljer sightseeing och rundturer via egna hemsidor, online resebyråer och andra återförsäljare samt eget bolag för utflyktsprogram till kryssningsmarknaden. Strömma driver även stadskort i Stockholm och Helsingfors. Canal är marknadsledande i Amsterdam och driver en omfattande flotta av anpassade kanalbåtar, som består av 46 sightseeingbåtar och ett 100-tal pedalbåtar.

– Vi ser fram emot att fortsätta Canals framgångsrika resa. Med Strömmas utvecklade distribution kommer vi att kunna bidra till både företaget och turismen i Amsterdam, säger Jan Larsén, VD på Strömma Turism & Sjöfart.

– Strömma och Canal är en perfekt matching. Vi delar liknande företagskultur där värderingar i ett familjeägt företag kombineras med den professionalism som en viss storlek kräver. Frågor som är viktiga i Amsterdam är också relevanta i Skandinavien, exempelvis elektrifiering av flottan, den tekniska utvecklingen, IT-system för framtidens onlineåterförsäljare, globala kunder etc, säger Felix Guttmann

Strömma har höga ambitioner vad gäller hållbarhet. I Köpenhamn driver Strömma redan flera passagerarfartyg utsläppsfritt. Strömma har även ett långsiktigt partnerskap med WWF med projektet Rädda Östersjön. Förvärvet möjliggör att öka investeringar inom försäljning och distributionssystem samt även i fortsatt teknisk utveckling för att driva ytterligare utsläppsfria fartyg inom en snar framtid.

Båda företagen är medlemmar i organisationen Gray Line som grundades 1910 och är den största leverantören av sightseeing och utflykter i världen. Både Strömma och Canal har starka varumärken som leder tillbaka till när sightseeing startades på respektive destination. Båda företagen har en historia som går tillbaka över 100 år på sina respektive destinationer och har båda historiska fartyg.Strömma driver världens äldsta passagerarfartyg som fortfarande äri drift, byggd 1868. Strömma är också kunglig hovleverantör.

Strömmagruppen ägs av Hans v Rettigs familjs intressen.

För mer information:

Jan Larsén, VD Strömma Turism & Sjöfart
Phone +46 708-94 76 34Email: jan.larsen@stromma.se

Felix Guttmann, Canal Company
Phone: +31 654.260.661Email: f.guttmann@canal.nl

Strömma Turism & Sjöfart AB är ett av Nordens största upplevelseföretag med fokus på rundturer med båt och buss samt storstadsaktiviteter. Vi skapar upplevelser som ger minnen för livet. Verksamheten bedrivs i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo, Bergen, Stavanger, Geiranger, Ålesund, Helsingfors och Köpenhamn under kända varumärken som Strömma Kanalbolaget, Stockholm Sightseeing, Canal Tours Copenhagen, Helsinki Card, Paddanbåtarna, Rederi Göta Kanal, Nya Älvsborgs Fästning, Panorama Sightseeing, Vaxholms Kastell och Open Top Tours. Läs mer på www.stromma.se

Ta del av nyheter, tips och erbjudanden från Strömma genom vår sida på Facebook eller följ oss på Instagram!