Strokekampanjen lär företag rädda liv

Vad gör man om någon får en stroke på jobbet?
Snart vet mer än 4 000 företag och organisationer över hela landet svaret på den frågan. I dagarna får de ett paket från Nationella strokekampanjen med information om hur de kan rädda liv på sin arbetsplats.

Var 17:e minut får någon i Sverige en stroke. Att snabbt få vård och behandling kan vara livsavgörande. Den nationella strokekampanjen är ett initiativ från alla landsting och regioner i Sverige, och har som viktigaste mål att fler ska lära sig upptäcka stroke och direkt larma 112. De närmaste veckorna får 10 000 personer vid omkring 4 000 företag och organisationer i hela landet ta del av den kunskapen.

– Vi hoppas att de tar till sig budskapet och sprider det vidare på sina arbetsplatser, säger Noemi Katzenberg Berger, projektledare för nationella strokekampanjen. Många som drabbas av stroke är faktiskt yrkesverksamma, och vi vill uppmärksamma företag på att det här mycket väl kan hända på jobbet. Frågan är om de är beredda då?

Många företag arbetar idag medvetet och systematiskt med medarbetarnas hälsa och förhoppningen är att det engagemanget ska användas för att sprida kunskapen om stroke. Syftet att företagen ska få så många anställda som möjligt att lära sig symtomen på stroke genom att göra AKUT-testet på strokekampanjens webbplats.

– Det tar bara två minuter att göra testet och vi tror att företagen tycker att det är så viktigt att de uppmanar sina anställda att göra det. Ju fler som har gjort testet på en arbetsplats, desto större är chansen att upptäcka en stroke i tid och rädda livet på en arbetskamrat.

Statistik från det landsomfattande kvalitetsregistret Riks-stroke visar att strokedrabbade kommer till sjukhus snabbare än någonsin sedan kampanjen startade. Andelen strokedrabbade som får propplösande behandling, som måste ges inom 4,5 timmar efter insjuknande, är också större än någon gång tidigare.

Gör AKUT-testet på www.strokekampanjen.se/jobbet

För mer information:
Ann-Christine Alm, pressansvarig för Nationella strokekampanjen, 08-452 78 83

• rädda liv

Du kan rädda liv. Allt som behövs är att du känner igen symtomen på stroke och ringer 112 direkt. www.strokekampanjen.se.