Strukton Rail rustar upp spåret mellan Nyköping och Jönåker

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2013 09:22 CEST

Strukton Rails spårbytetåg i arbete på sträckan mellan Nyköping och Jönåker. Just nu befinner sig projektet i höjd med Enstaberga.

STOCKHOLM 2013-07-04 I veckan inleder Strukton Rail ett spårbyte på Trafikverkets järnvägsspår mellan Nyköping och Jönåker i Sörmland. Det är en sträcka på totalt 1,8 mil som kommer att få nytt spår och renad makadam. I arbetet ingår även neutralisering och riktning av spåret.

-  Rälsbytet kommer att göra den här sträckan mycket gott. Bland annat byter vi ut gamla befästningar mot nya med bättre grepp och styrka, berättar Fredrik Nilsson, platschef på Strukton Rail.

Förnyelsearbetet utförs på beställning av Trafikverket och är ett samarbete mellan Strukton Rails holländska och svenska bolag. Uppdraget har ett totalt värde på 87,3 miljoner kronor. Hela arbetet kommer att vara färdigt vecka 30.

För ytterligare information om arbetet,
kontakta Strukton Rails kommunikationschef Lisa Hellkvist: 010-480 56 22, lisa.hellkvist@strukton.se.

Strukton Rail är en helhetsleverantör av infrastrukturlösningar för järnväg. Strukton ansvarar för drift och underhåll på stora delar av Trafikverkets bansträckor och förser SL:s spår med service och felavhjälpning.  Genom proaktivt underhåll arbetar Strukton Rail för att leverera rätt förutsättningar för en säker och punktlig spårtrafik. I Sverige arbetar drygt 500 anställda och år 2011 hade bolaget en omsättning på 1,1 miljarder.

Strukton Rail AB ingår i koncernen med samma namn, med 3.200 anställda och verksamheter i fem europeiska länder.

>>Läs mer om Strukton Rail på www.strukton.se