STS Alpresor ingår samarbete med SLAO om att utbilda skidinstruktörer

Nordens största researrangör till Alperna – STS Alpresor har ingått ett samarbete med SLAO (Svenska Skidanläggningars Organisation) om att utbilda svenska och norska skidinstruktörer på sina anläggningar i Bad Gastein, Österrike. Utbildningen, Skidinstruktör steg 1, ger de godkända deltagarna rätt att söka anställning till skidskolor i Sverige, Norge och Alperna

STS Alpresor har sedan starten 1976 utbildat egna reseledare och skidinstruktörer från Sverige och Norge för att kunna erbjuda sina gäster service på sitt lokala språk. Förra året utbildades över 200 reseledare och skidinstruktörer i Bad Gastein. Från och med i år kommer instruktörer från SLAO att utbilda skidinstruktörna vilket ytterligare höjer kvalitén på utbildningen.

”Vi är mycket nöjda med att kunna erbjuda ungdomar från Sverige och Norge en kvalitetsutbildning tillsammans med SLAO. Att arbeta som skidinstruktör är ett roligt och aktivt yrke med världens bästa arbetsmiljö, men som samtidigt kräver mycket ansvar och säkerhetstänk. SLAO är en erkänt duktig organisation med stort kunnande som kommer att öka kompetensen i våra utbildningar säger VD på STS Alpresor Peter Johnson.

”Vi är glada att STS Alpresor, som är en erkänt stark aktör, vänder sig till oss. Deltagarna får en bra utbildning och vi får fler skickliga skidinstruktörer som kan möta den ökade efterfrågan på skidskola som finns, vilket i sin tur kommer bidra till att ännu fler skidåkare får roliga och trygga skidupplevelser”, säger Titti Rodling, VD på SLAO i en kommentar.

Kurserna till skidinstruktör hålls i December 2016 och sista ansökningsdag är sista oktober 2016.