Vandring Sörmlandsleden, bild: Trosa Stadshotell

Destinationer rustar inför besökssommaren

I sommar väntar en annorlunda resesommar, med ännu fler svenskar som semestrar i Sverige. Covid-19 påverkar behov, beteenden och ger en effekt på semesterbeteendet denna sommar, men svenskarnas trender och resebeteende kommer kvarstå̊, vilket gör att destinationer kommer se mer tryck på de destinationer som uppfyller krav på hög kvalitet, mer hållbart resande samt är bokningsbara online. Några trender som visar sig inför sommaren är naturen i centrum, fokus på att slappna av och logga ut, högre oro och medvetenhet kring säkerhet samt mer spontana och snabba beslut vid bokning.

Med trender och restriktioner inför sommaren, följer ett betydligt större ansvar på kommuner, såsom hantering av trängsel, efterlevande av rekommendationer och restriktioner samt snabba riktade åtgärder mot besökarna. Det kan handla om att säkerställa sophantering, styra flödet av besökare, ge dem alternativ till platser att besöka och att använda slot-tider.

Under våren har ett arbete i kommunerna i Sörmland pågått, med att, utifrån restriktioner och rekommendationer, försöka planera inför sommaren. Arbetet har skett både i alla kommuner enskilt, men även via gemensam omvärldsbevakning utifrån olika scenarier, i den gemensamma destinationsutvecklingsprocessen i Sörmland. Det har varit ett viktigt forum för att diskutera olika scenarier inför sommaren, samt för kommuner att samlas och diskutera vilka åtgärder som görs och gjorts för att möta nya resmönster i sommar. Bl a har STUA samarbetat med Svensk destinationsutveckling AB, som under våren genomfört en rad webbinarier för kommuner i hela landet kring goda och inte så goda exempel att t ex hantera flöden av människor.

• -”Sörmland har lyfts i sammanhanget ovan, med flera olika initiativ till goda lösningar, vilket är glädjande”, säger Åsa Malmqvist, processledare för Destinationsutveckling Sörmland. ”Allt från att extra ställplatser till att ställa om t ex evenemang för mindre antal, kan nämnas som goda exempel”.

Några exempel från Sörmland som lyfts är:
- Samverkan med populära lokala initiativ på nätet (Katrineholm)
- Extra ställplatser tidsbegränsade (Oxelösund)
- Konserter med små lokala band för att flytta fokus (Vingåker)
- Micro-evenemang: Bingo-bricka, GPS-quiz, utställningar utomhus (Strängnäs)
- Samverkan med det lokala föreningslivet, mindre event för utsatta grupper (Gnesta)
- Slot-tider för populära besöksmål (Eskilstuna)
- Drive in-bio (Nyköping)
- Extra sophämtning och tömning (Trosa)
- Mobil turistbyrå, som 6 dagar/vecka finns på besöksmål (Flen)

Se några kommuners insatser mer i detalj nedan.

Kontakt: Åsa Malmqvist, Processledare Destinationsutveckling Sörmland, asa@stua.se, tel 0155-22 27 71.

Nyköping
Roligt att uppmärksamma i Nyköping är att Nyköpings Gästabud kommer att spelas men i ny tappning. I årets uppsättning spelas det tre föreställningar per dag, med max 25 personer i publiken per föreställning. Publiken lotsas runt på slottet och som publik får du följa en av nyckelpersonerna i dramat och uppleva hela händelsen ur hens perspektiv. Det blir en spännande och interaktiv upplevelse för alla sinnen, där historien upplevs nära även när den är på säkert avstånd.

• -I Nyköping har vi jobbat med kampanjen ”100 dagar av kul i Nyköping”, säger Johanna Åkerman, destinationsutvecklare i Nyköpings kommun. ”Från den 21 maj till 28 augusti kommer vi med ett tips varje dag kring allt roligt som finns att göra i Nyköpingstrakten. I år har vi samlat in tips från Nyköpingsborna själva”.

I år har Nyköpings kommun skapat 60 nya jobb åt feriearbetare som ska vara med att levandegöra staden i sommar. Det är ett samarbete mellan Nyköpings kommun, Nysam och projektet runt bryggeriområdet. Med hjälp av feriearbetarna ska det erbjudas trevliga aktiviteter som lockar till sommarhäng. Området som valts ut är centrum och stråket ner mot hamnen. Solstolar placeras ut på torget och fler aktiviteter planeras i detta nu.

Kontakt: Johanna Åkerman, Destinationsutvecklare Nyköpings kommun, tel 0155-45 79 49.

Katrineholm
Turistinformationen i Katrineholm får många frågor om var man kan parkera sin husbil i centrum. Våra besökare vill stanna till och shoppa och äta något gott.

• -”Det känns därför jättekul att nu kunna hänvisa dem till vår nya ställplats vid parkeringen Liljan”, säger Victoria Freberg turismansvarig i Katrineholm.

”Hitta ut” har blivit en stor succé i Katrineholm, och är ett friskvårdsprojekt med karta och modern teknik i fokus och som finns på 45 orter runt om i Sverige. Arrangören har placerat checkpoint så att det främjar butiker, caféer och besöksmål. När människorna söker efter checkpoint skapar de ett bra flöde som gynnar näringslivet.

Kontakt: Victoria Freberg, Turismansvarig KFV Marknadsföring, tel 0150-44 41 41.

Strängnäs
Strängnäs kommun har inför sommaren bland annat lagt extra resurser för städ- och sophantering, i stadsmiljöer och ute i naturområden. 15-talet ungdomar med några handledare har anställts över sommaren.

• -Vi har också skapat olika ytor i stadsmiljön, bland annat en pop up park och en utomhus foodcourt för att skapa möjlighet för företag och föreningar att hitta på aktiviteter utomhus på ett coronavänligt vis”, säger Karolina Zander, destinationskoordinator i Strängnäs kommun.

I närtid kommer Strängnäs att satsa på Cityplay-app som är en app för att boosta den lokala handeln och synliggöra olika aktiviteter som sker runt om i kommunen. Med appen Storyspot har vi skapat en stadsvandring som kan göras enskilt i telefonen.

Kontakt: Karolina Zander, Destinationskoordinator Strängnäs kommun, tel 0152- 291 36.

STUA:s fokus är internationell och nationell destinations-, affärs- och marknadsutveckling. Teamet på STUA har mer än 50 års samlad erfarenhet av reseförsäljning och paketering mot svenska och utländska besökare.

STUA leder bl a den gemensamma destinationsutvecklingen för att utveckla Sörmland till ett av Sveriges mest attraktiva besöksmål för nationella och internationella besökare.

Åsa Malmqvist

Processledare Destinationsutveckling Sörmland 0155-22 27 71