Från papper och penna till affärs- och ledningssystem!

Tillsammans skapar vi förutsättningar och löser problem. Skärningspunkten mellan den lokala anläggningens behov av ledningssystem och regionens önskan om information i realtid skapade vårt gemensamma pilotprojekt för att sy ihop ett ledningsverktyg till nytta för alla nivåer. Tänk er att den lilla anläggningen får motsvarande möjligheter till information för beslutsfattande som våra allra största logiaktörer samtidigt som våra politiker i realtid får samma information aggregerat.

I Destinationsutveckling Sörmland (DUS) sätter vi besöksföretagen främst. Under hösten 2014 genomförde vi ett femtiotal företagsbesök som mynnade ut i en mängd olika utvecklingsprojekt. Ett av dessa projekt blev; Pilotprojekt Ledningssystem.

Flera av våra besöksföretagare behöver systemlösningar för att kunna styra och mäta sin egen verksamhet. De behöver lösningar för att enkelt kunna arbeta med fler försäljningskanaler vilket driver volym. Flertalet vill ha lösningar som effektiviserar vardagen och möjliggör delegering. Tre behov som kan sammanfattas med ledningsstöd, effektivisering och försäljning.

På kommunal och regional nivå har vi ett behov av aktuell information, hård som mjuk, för att kunna fatta beslut. Statistiken i dagens beslutsunderlag är enbart ”monetär” och inte helt tillförlitlig samt ofta inaktuell när den presenteras. Tre behov som kan sammanfattas med information i realtid, tillförlitlighet och omfattning.

Vi finner flera skärningspunkter mellan näringen och det offentliga. Som exempel ser vi samma behov av information på företagsnivå som finns aggregerat på kommunal och vidare på regional nivå. Vi ser skärningspunkter i målbilder där samma önskan uttrycks på olika nivåer. Vi finner skärningspunkter i att utbyta information och att utbildas gemensamt.

Samarbetet idag består av Loopon, Benchmarking Alliance, Destinationsutveckling Sörmland och våra sörmländska besöksnäringsföretagare. Idag representeras dessa företag av Sund Nergården, Trosa, som påbörjat processen att jobba i ett bokningssystem som lägger grunden till ett komplett ledningsverktyg. Målbilden är att Sund Nergården skall bli ”effektivare” och få information för beslutsfattande motsvarande logibranschens största aktörer.

För mer information var god kontakta:

Johan, Johan eller Johan

Johan Johander på Loopon och Benchmarking Alliance, 072-3011200 johan.johander@benchmarkingalliance.com

Johan Eriksson på Sund Nergården, 070-5914691, info@sundnergarden.se

Johan Borgstedt för Destinationsutveckling Sörmland, johan@stua.se, 072-5727282