Pressinbjudan "Omvärldsseminarium för besöksnäringen" 19 oktober, Strängnäs

STUA genomför årligen, inom ramen för det regionala turismuppdraget i Sörmland, ett omvärldsseminarium för besöksnäringen. Vid seminariet deltar i år ett 60-tal företagare, tjänstemän och politiker.

Vi börjar med en finansiell jorden-runt-resa och får sedan veta mer om vad som händer i regionen, som kan påverka företagande och besöksnäringen. Därefter får vi veta mer om framtidens resande & upplevelser. Kommer vi framöver att koppla av med en virtuell vandring och uppleva kulturer/miljöer som inte längre finns kvar? Kanske upplever vi ett slott som inte längre finns? Vid seminariet delar STUA även ut priset Årets Värdskap 2016.

Press och media är välkomna att delta i hela eller delar av programmet.

9.00 Inledning

9.10-9.30 Vart är vi på väg? Roger Törnkvist, placeringsstrateg på SEB, tar med oss på en finansiell jorden-runt-resa. Vilka utmaningar/möjligheter finns för världsekonomin & hur kan de påverka dig som företagare?

9.35-9.55 Hur kan framtiden för näringslivets utveckling i Sörmland se ut? Bo Wictorin, regional analytiker hos Regionförbundet Sörmland ger oss en inblick i vad som påverkar regionens näringslivsutveckling sett till bl a demografi, arbetsmarknad och tillgänglighet.

10.00-10.45 Framtidens resande och upplevelser, Erika Charbonnel Kairos Future.
Viktiga huvudströmningar som påverkar upplevelseindustrin just nu, handlar om digitalisering av upplevelser, augmented reality och virtual reality.

Paus

11.00-11.45 fortsättning Framtidens resande och upplevelser, Erika Charbonnel

11.45-12.05 Diskussion

ca 12.05-12.15 Utdelning Årets Värdskap 2016 & avslutning

Om Årets Värdskap: Priset vill uppmärksamma verksamhet och insatser utförda av person, personer, företag, föreningar eller organisation som under längre tid visat ett stort engagemang för det goda värdskapet i Sörmland.

På eftermiddagen, kl 13-15, genomför Visita Mellersta tillsammans med Tillväxt & Tillsyn ett dialogmöte om att skapa bättre företagsklimat. Media är varmt välkomna även till detta arrangemang: http://news.cision.com/se/visita---svensk-besoksnaring/r/sa-blir-strangnas-och-eskilstuna-mer-attraktiva-kommuner,c2102676

Kontakt: Ola L Nilsson, vd STUA – utvecklar besöksnäringen! tel 0155-22 27 74.