Pressinbjudan till Framtidsseminarium den 7 november på Bruket i Hälleforsnäs

Pressinbjudan Framtidsseminarium 7 november Nya koncept säsonger och digitalisering i fokus

STUA (Sörmlands turismutveckling AB) bjuder nu in press och media till årets Framtidsseminarium. Seminariet är en aktivitet inom projektet Digital destinationsutveckling och går av stapeln i området Bruket i Hälleforsnäs som är i fortsatt utveckling.

På programmet står bland annat Kairos Future som ska berätta om hur digitaliseringen kommer att förändra besökarnas upplevelser. Dessutom presenterar STUA färska omvärldsspaningar från World Travel Market i London som pågår direkt innan Framtidsseminariet mellan den 5 till 7 november. Vi kommer även att få veta mer om området Bruket och hur den pågående utveckling där ser ut.

11.30 Lunchmingel

12.30 STUA presenterar dagen & aktiviteter på gång
Representanter från STUA kommer direkt från säljeventet Swedish Matchmaking, World Travel Market i London och delar med sig av omvärldsspaningar som de gjort där, kring vilka produkter och upplevelser som efterfrågas av återförsäljare.

13.15 Mikael Larsson, Näringslivschef i Flens kommun berättar om hur de arbetar med att integrera besöksperspektivet i översiktsplanen i Flens kommun och hur detta skapar förutsättningar för utveckling av nya koncept och upplevelser.

Jan-Åke Henriksson, vd, Flens Kommunfastigheter AB delar med sig av framtidsplanerna och konceptet kring Bruket i Hälleforsnäs.

13.55 Maria Kjellsson, vd Gullmarsstrand berättar om succén Skaldjursresan på västkusten.
I Bohuslän startade för ett antal år sedan Skaldjursresan. Det började med att olika aktörer tillsammans under en helg marknadsförde skaldjurspaket, som utvecklades vidare till att omfatta tre helger och 3 år senare sex helger. Numera pågår satsningen året runt men med tonvikt på höst och vinter. Skaldjursresan är ett framgångsrikt koncept för att sätta Bohuslän på kartan. Med hjälp av genuina fiskeupplevelser, skaldjur i toppklass och bra boenden utvecklas oslagbara produkter året runt. https://www.gullmarsstrand.se/

14.40 Fika

15.15 Therese Lundqvist från Kairos future berättar om framtidens museum och upplevelser.
Den pågående digitaliseringen utmanar sättet som kunskap och historia förmedlas. Vi går från ett analogt till ett digitalt sätt att berätta historier och lära nya saker. Vad händer när besökaren är allt mer digitalt bevandrad och mer påläst innan besöket?

16.00 Summering

Tid och plats: Bruket, Hälleforsnäs. I samma byggnad som Jürss mejeri. Vi börjar med mingel och lunch kl 11.30.
Seminariet pågår 11.30-16.30.

Kontakta oss på STUA: stua@stua.se tel 0155-22 27 70.

Projektet ”Digital destinationsutveckling”

Med hjälp av digitaliseringsinsatser ges små och medelstora företag inom besöksnäringen, förutsättningar att öka sin internationella tillgänglighet och försäljning på en global marknad. Detta genom att få stöd för ett mer digitalt arbetssätt. Projektet finansieras till 50% av Det regionala turismuppdraget och till 50% av europeiska regionalfonden och pågår under perioden 1 januari 2017 till 30 september 2019. Total budget är ca 8 miljoner kronor.