Satsning på cykelturism i Sörmland ger affärer för besöksnäringen

Pandemin har slagit hårt mot näringslivet, och alla branscher har påverkats. Projektet har skapat ett stort engagemang hos projektdeltagarna trots den svåra tiden för besöksnäringen i stort. Då projektet påbörjades fanns vetskapen om att cykelturism blivit populärt, men inte att trenden skulle fortsätta öka till en ännu högre grad under en pandemi. Trots pågående pandemi skapades cykelprodukterna i rätt tid, och som en form av omställning för att möta potentiella kunders efterfrågan. Företagen lyckades få ut sina cykelprodukter till sommaren vilket ledde till affärer.

• -”Upplägget med ett nära samarbete med Sweden by Bike, som även är återförsäljare, har varit mycket framgångsrikt”, säger Henric Johansson, regional destinationsutvecklare på Stua. ”Vi har även sett att en mycket viktig del att ha med, i liknande satsningar, är produkttester, där en slutkund, som ska köpa upplevelsen, testar produkten innan lansering. Det gör att man som företagare kan ändra på mindre och större saker, från feedback via kunden, innan man släpper produkten för försäljning”, fortsätter Henric.

En annan framgångsfaktor har varit engagemanget från deltagande företag. Ett stort intresse fanns för att delta och de såg att detta skulle kunna bidra till affärsmässig utveckling genom att erbjuda upplevelser för cyklister. Företagen har prioriterat att lägga tid på produktutvecklingen och kommunikationen av produkterna för att lyckas. Det har lett till marknadsföring, bokningar och affärer för projektdeltagarna snabbare än förväntat.

- ”Vi valde att gå med i projektet därför vi har sett en högre efterfrågan på just cykelpaket. Folk kommer hit med cyklar och undrar var de kan cykla någonstans. Så där väcktes vår nyfikenhet för just cykelturismen”, säger Lotta Larsson, hotellchef på Vilsta Sporthotell.

Med Stua:s stöd kan företag arbeta vidare med produkterna i ordinarie regionala turismuppdrag, för att utveckla fler affärsmässiga cykelupplevelser utmed Näckrosledens övriga etapper. Stua har fått utökad kunskap om destinationer och hur företag kan stöttas för att utveckla paketlösningar inom rekreationscykling. Sweden by Bikes material och tillvägagångssätt för coachning av företag sprider Stua vidare på den digitala lärplattformen för besöksnäringen i Sörmland, där aktörer och företag inom besöksnäringen kan ta del av kurser, seminarium och artiklar.

För mer information:
Lotta Larsson, Hotellchef, Sure Hotel by Best Western Vilsta Sporthotell, tel 076-94 33 955
Henric Johansson, Regional destinationsutvecklare Stua, tel 0155-22 27 77
Magnus Nilsson, strateg Region Sörmland, tel 070-649 74 87

• rekreation
  • cykling
  • besöksnäringen

Om projektet Affärsmässig utveckling av Näckrosleden

Stua, som utförare av det regionala turismuppdraget, har på uppdrag av Region Sörmland, drivit projektet Affärsmässig utveckling av Näckrosleden. Projektet baseras på bl a två olika förstudier som Region Sörmland har tagit fram, regionens pågående arbete med Näckrosleden och på pågående regionala turismuppdrag.

Projektet har haft som mål att skapa förutsättningar för samarbeten mellan privata, offentliga och ideella aktörer för att långsiktigt stärka regionen som cykeldestination. Målsättningen är att den kunskap som byggs upp under projektet ska kunna användas för att utveckla fler affärsmässiga och hållbara produkter utmed leden efter det att projektet är slutfört. Resultatet har uppnåtts över förväntan, och goda förutsättningar finns för vidareutveckling av flera etapper på leden.

Projektet har haft en total budget på ca 1 miljon kronor, varav det regionala turismuppdraget finansierade 20% och Tillväxtverket finansierade 80%.

Mer på: https://www.destinationsutveckling.com/projekt/nackrosleden/

Se filmer om projektet:

Film 1: Om projektet Affärsmässig utveckling av Näckrosleden: https://youtu.be/wPzHsem-okc

Film 2: Företag berättar om sina cykelpaket: https://youtu.be/AF6SfWqk2x0

Film 3: Cykla på Näckrosleden https://youtu.be/wqbbkzryeWI