STUA gör två nya satsningar på sörmländsk mat

STUA (Sörmlands turismutveckling AB) startar två projekt med fokus på mat. Det ena ska utveckla en sälj- och distributionsorganisation för att öka försäljning och produktion av sörmländska livsmedel genom konceptet ”Sörmländsk mat på bordet”. Det andra ska utveckla mat-, dryck- & måltidsupplevelser för att möta kundernas efterfrågan genom ”Culinary Attractions”. Båda projekten går av stapeln med ett gemensamt uppstartstillfälle den 15 oktober.

Sörmländsk mat på bordet

Projektet ska utveckla en sälj- och distributionsorganisation för att öka försäljning och produktion av sörmländska livsmedel. Inom ramen för projektet kommer även en digital lösning för paketering, distribution och försäljning att lanseras. Nya samarbetsformer för aktörer inom livsmedelskedjan ska leda till att affärsnätverk för gemensam produktutveckling, försäljning och distribution skapas.

Målsättningen med affärsnätverket är att öka kännedom och kunskap om producenter, förädlare, hotell, restauranger, grossister m.fl. i Sörmland samt möjlighet att skapa fler affärer sinsemellan.

–”Sörmländsk mat på bordet är ett spännande och innovativt projekt som kommer att utveckla livsmedelproduktionen i Sörmland”, säger Torbjörn Kock på STUA som är projektansvarig.

Culinary Attractions

För att attrahera matintresserade resenärer från andra länder behöver befintliga matupplevelser paketeras och utvecklas. I projektet får deltagarna från Sörmland och delar av Västmanland möjlighet att utveckla mat-, dryck- & måltidsupplevelser till utländska besökare för att skapa en attraktiv storstadsnära landsbygd. Deltagarna får möjlighet att stärka sina upplevelser och få bättre koll på vad kunderna efterfrågar. Deltagarna får även rådgivning, delta vid studieresor, matchmaking mellan deltagare och potentiella återförsäljare samt kunskap om globala bokningssajter.

–”Sörmland tillsammans med kringliggande regioner har en stor möjlighet att bli en attraktiv storstadsnära matregion. Med denna satsning hoppas vi kunna öka utbudet av matupplevelser”, säger Torbjörn.

Ytterligare information: Kontakta Torbjörn för mer information: torbjorn@stua.se, tel. 0155-22 27 76.