Välkommet utredningsförslag ger bättre förutsättningar för studenters boende

Autonomiutredningens betänkande som presenterades under måndagen välkomnas av studentbostadsbranschen. Betänkandet föreslår bland annat att universitet och högskolor ska kunna äga bostäder vilket skulle underlätta studentbostadssituationen på flera håll.

Universitet och högskolor får idag inte äga studentbostäder vilket ställer till problem inte minst när det gäller de internationella studenter som lärosätena är skyldiga att förse med bostad. De hyresavtal mellan lärosäte och studentbostadsföretag som man använder sig av idag är inte optimala för någon part och spär ofta på boendeproblematiken för studenterna vid terminsstarterna.

Svenska Studentbostadsföreningen välkomnar autonomiutredningens betänkande som ger såväl lärosäten som studentbostadsföretag bättre förutsättningar att lösa bostadsfrågan för främst internationella studenter. Med förslaget kan lärosätena ta ett mer långsiktigt och omfattande ansvar för studenternas boende, något som gynnar alla parter på studentbostadsmarknaden.

Med ökande tryck på studentbostadsmarknaden, från såväl svenska som internationella studenter, är det positivt med förslag som förbättrar situationen på studentbostadsmarknaden.

Svenska Studentbostadsföreningen, SSBF,
är branschorganisationen
för ägare och förvaltare av studentbostäder i Sverige. Med våra
medlemmars 55000 studentbostäder i ryggen är vi Sveriges