22 stockholmare till Universiaden – studentidrottens motsvarighet till OS

22 av 60 svenska studentidrottare som deltar i Vinteruniversiaden i italienska Trentino 11-21 december är bosatta i Stockholmsområdet.

Gemensamt för deltagarna i Universiaden är att de kombinerar sin elitsatsning med eftergymnasiala studier. Sverige sänder en trupp med cirka 60 idrottare.

Universiaden är en av världens största tävlingar och har arrangerats vartannat år sedan 1959. Årets mästerskap är den 26:e Vinteruniversiaden i ordningen. Tävlingarna håller högsta internationella klass och brukar fungera som förberedelse inför kommande landslagsuppdrag och stora internationella mästerskap.

– Mängder av duktiga studentidrottare samlas för vad som blir ett högklassigt arrangemang, säger Johanna Olsson, tävlingsansvarig, Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

I den alpina truppen finns två Stockholmsåkare. Sofie Karlsson, Huddinge SK, studerar vid Umeå universitet/Tärnaby Skidakademi. Carl-Johan Öster, Djurgårdens IF Alpin, studerar vid Mittuniversitetet i Östersund. Båda åker storslalom och slalom i Universiaden.

Damlaget i curling är också Stockholmsbaserat, Sverige representeras av lag Anna Hasselborg, Sundbybergs CK med Anna Hasselborg, student vid Stockholms universitet, bosatt i Hägersten, Karin Rudström, Uppsala universitet, Djursholm, Agnes Knochenhauer, Stockholms universitet, Lidingö, och Zandra Flyg, Södertörns högskola, Älvsjö. De ställs i grundspelet mot Kina, Kanada, Italien, Korea, Storbritannien, USA, Japan, Schweiz och Ryssland.

Vinteruniversiaden invigs den 11 december men tjuvstartar den 10:e med första omgången i ishockeyturneringen. Den består av tre fyralagsgrupper. Sverige möter där USA, Italien och Lettland. Kvartsfinalspelet inleds den 17 december. Det är första gången på över 30 år som Sverige deltar med ett ishockeylag i Universiaden.

Sveriges gruppspelsmatcher

Sebastian Viborg, Linköpings universitet, Linköping
Wiking Westlund, KTH, Stocksund

Fakta – Vinteruniversiaden i korthet
3 000 deltagare från 56 länder väntas delta.
TV-sänds i ett 100-tal kanaler. Bland annat sänder Eurosport direkt. 1 500-3 000 volontärer.
Idrotter: Alpin skidåkning, skidskytte, längdskidor, curling, konståkning, freestyle, ishockey, nordisk kombination, shorttrack, backhoppning, snowboard, skridsko hastighetsåkning.
Idrotter med svenskt deltagande: Alpin skidåkning, skidskytte, längdskidor, curling och ishockey.
Nästa Vinteruniversiad arrangeras i Spanien 2015.
Nästa Sommaruniversiad arrangeras i Sydkorea 2015.

www.universiadetrentino.org/en

Eurosports sändningstider för mästerskapet: http://tv.eurosport.se/tvpress.shtml?ctcom=448&ctcha=250,7&ctlan=7

Joanna Bong Lindström, kommunikationsansvarig
Sveriges Akademiska Idrottsförbund