Basketdamerna till kvartsfinal i Sommaruniversiaden

Sommaruniversiaden är nu i full gång och idag spelar de svenska basketdamerna kvartsfinal mot Japan.

Sommaruniversiaden pågår mellan den 19 och 30 augusti 2017 i Chinese Taipei, Taiwan. Universiaden är en av världens största multiidrottsliga tävlingar och har arrangerats vartannat år sedan 1959. Tävlingarna håller högsta internationella klass och fungerar ofta som förberedelse inför kommande landslagsuppdrag och stora internationella mästerskap. Gemensamt för deltagarna i Universiaden är att de kombinerar sin elitsatsning med eftergymnasiala studier. I årets Sommaruniversiad deltar cirka 9000 tävlade från cirka 170 länder världen över. Sverige skickar en trupp på cirka 70 tävlande och drygt 30 ledare, coacher och läkare. Den svenska truppen innehåller flera meriterade idrottare som deltagit i såväl VM och EM som Universiaden och andra internationella studentidrottstävlingar.

Efter två vinster (Ungern 57-85 och Chile 82-39) och en förlust (Chinese Taipei 58-65) tog sig de svenska basketdamerna vidare till kvartsfinal som avgörs ikväll (fredag) klockan 20.00, lokal tid (14.00 svensk tid). Såhär säger coach Francesco Pinto inför matchen:

"Först och främst så vill jag tacka arrangörerna för denna Universiad - från FISU och SAIF! Vi har blivit väl omhändertagna av den svenska delegationen samt de volontärer som jobbar med oss - oerhört uppskattat. Vi som lag tycker att detta arrangemang har varit utomordentligt bra, från strukturen och organisationen av allt till välviljan att vilja hjälpa oss med våra vardagliga problem som kan uppstå. Basketmässigt så har vi fått väldigt bra matcher med olika karaktärer och just detta berikar oss som basketlag och hjälper oss i den utveckling vi eftersträvar. Imorgon spelar vi kvartsfinal mot ett mycket starkt Japan som gått obesegrat genom gruppspelet och kan nu mer ses som en av favoriterna i denna turnering. Matchen kommer att vara en fartfylld sådan med mycket dramatik och vi hoppas på att kunna komma upp till den nivå vi behöver för att just vinna matchen. Vi hoppas att många svenskar kommer och hejar på oss imorgon och hjälper oss att hitta modet vi behöver för att besegra en av turneringens favoriter. Heja oss - heja Sverige!"

För fullständiga resultat, se https://www.taipei2017.com.tw/home

• universiad
  • medaljer

• Skåne

Sveriges Akademiska Idrottsförbund utvecklar, samordnar och företräder svensk studentidrott genom tävlingar, utbildningar och påverkansarbete nationellt och internationellt. Svensk studentidrott erbjuder alla studenter att idrotta på sin ambitionsnivå och är det självklara valet för studenter som idrottar. Förbundet har drygt 100 medlemsföreningar med närmare 60 000 medlemmar.